17. září 2014 v 15:29 | Ronnie |  Reviews
Autor: Kiera Cass
Série: Selekce
Díl: 1/5
Nakladatelství: CooBoo, 2014
Vydání: Hardback, 288 stran
První věta: Když nám ten dopis přišel do schránky, máma byla radostí bez sebe.

Anotace: Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona.
Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu.

Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala - a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit.

Ocitáme se ve zcela novém dystopickém světě, v nově vzniklé zemi jménem Illeá. Společnost je zde rozdělena do osmi kast. Ti, kteří měli to štěstí a narodili se do jedné z prvních tří, si žijí spokojeným, přepychovým životem, příslušníci zbylých kast něco takového rozhodně tvrdit nemohou. Čím vyšší číslo, tím větší chudoba. America Singerová se narodila jako Pátá do rodiny umělců. Nežijí sice na samém okraji společnosti, ale také nemají na rozdávání. Možnost, jak rodinou situaci vylepšit spatřuje maminka Americy v Selekci. V Soutěži, která se těší velké oblibě. Jedná se o ohromnou událost, kterou si většina lidí nechce nechat ujít. 35 dívek, napříč všemi kastami, bude náhodně vybráno, aby se v královském paláci ucházely o srdce samotného prince. Jenže pro Americu je jen pouhé pomyšlení, že by ji vybrali, naprostým prokletím. Ví, že by to její rodině velmi pomohlo, ale ona sama o nic z toho nestojí. Nechce žít v paláci. Netouží se setkat s princem. Nehledá lásku. Ona už ji totiž našla. Je to Aspen, kluk z šesté kasty. A právě na Aspenovo naléhání America soutěž přeci jen zkusí. Spoléhá na to, že pravděpodobnost, aby vybrali zrovna ji, je v podstatě mizivá... nebo ne?

Selekce je poměrně hojně přirovnávaná k notoricky známým Hunger Games a abych řekla pravdu, vlastně ani nevím proč. Tolik výrazných podobností tam nevidím. Jedná se o další vyobrazení dystopické budoucnosti a takové knihy zkrátka mají některé společné prvky, a Selekce v tomto ohledu není výjimkou. Rozdělení společnosti a milostný trojúhelník. V tom spojitost obou knih pozoruji, ale dál už mě toho moc nenapadá. Druhé Hunger Games tedy raději nečekejte, mohli byste být zklamaní.

Musím uznat, že Selekce rozhodně patří mezi knihy, které dokáží patřičně zaujmout už svojí obálkou, ta je totiž skutečně skvostná, jedna z nejkrásnějších jaké jsem viděla a tak pro mě osobně představovala opravdu velké lákadlo. Na mysl mi však nejednou přišla otázka, zda bude i samotný příběh stejně úžasný jako obálka. A dostalo se mi kladné odpovědi. Selekce sice není akcí naplněným bojem o přežití, jako tomu bývá u jiných dystopií, autorka se rozhodla jít ve svém vyprávění docela jiným směrem, ale to knize na kvalitě ani v nejmeníšm neubírá. Kiera Cass vytvořila nesmírně milý, pohádkový příběh, s originálním námětem, který pravděpodobně nadchne nejednu romantickou duši. Kniha je napsaná opravdu poutavě, často mívám problém udržet při čtení pozornost, ale v případě Selekce se mi nic takového nestalo. Naopak. Příběh mě dokázal strhnout takovým způsobem, že jsem otáčela jednu stránku za druhou, ani jsem pomalu nevěděla jak, a během dne jsem měla dočteno. A to se mi už nějaký ten pátek nestalo.

Nedílnou součástí každé knihy jsou samozřejmě postavy. A tady pro mě nastává malinko problém. Kupodivu mě tentokrát neštvala hlavní hrdinka, ta mi naopak přišla milá a sympatická, obětavá, hlavně žádná slepice. Kdo mi ale opravdu hodně vadil, je Aspen. Jeho chování se mi nelíbilo, podle mě je to strašný sobec, který se nechal ohromně zaslepit vlastní ješitností. Tento chlapec mi čtení docela znepříjemňoval, ale naštěstí (alespoň pro mě) v Selekci existuje ještě princ Maxon. Mimochodem vážně zlatíčko. Milý, hodný, vychovaný, pozorný... Autorka vytvořila další milostný trojúhelník, a zatímco America stále tápe, jak už bývá koneckonců zvykem, já mám ve své volbě favorita dávno jasno.

Celkově se mi Selekce opravdu líbila. Nechci tady tvrdit, že se jedná o dokonalou knihu, přeci jen je to docela klišé a nějaké další mouchy by se určitě taky našly, ale popravdě, já je ani hledat nechci. Jsem naprosto spokojená. Čekala jsem příjemnou, romantickou, odpočinkovou četbu, se zajímavým dějem a to se mi taky splnilo. Tak proč zbytečně hledat chybičky. S nadšením teď očekávám další díly, sice tuším, jak se věci budou vyvíjet, ale třeba autorka překvapí něčím nečekaným, kdo ví? Každopádně už se moc těším. A komu bych knihu doporučila? Pokud jste milovníky akčních, napínavých nebo dokonce děsivých příběhů, pak pro Vás Selekce nejspíš nebude tou nejlepší volbou, ale pokud se chcete po nějakou chvíli nechat unášet na vlnách milého, oddechové a místy vtipného vyprávění (a stále vzpomínáte na doby, kdy jste samy chtěly být princeznami a přály si najít úžasného prince na bílém koni - ten tady totiž je) směle se do knihy pusťte, pevně věřím, že se Vám bude taky zamlouvat. A ode mě si tato kráska vysloužila 4 a půl hvězdičky.

2 lidé ohodnotili tento článek.