13. září 2014 v 10:30 | Ronnie |  Reviews
Díl: 1
Nakladatelství: Galatea, 2014
Vydání: Hardback, 312 stran
První věta: Maminka zapomněla tu novou slečnu na hlídání varovat před sklepem.

Anotace: Chloe vidí mrtvé lidi. Ano, jako ve filmech. Problém je, že vidět duchy v reálném životě znamená jednosměrnou jízdenku na psychiatrii. Ovšem nic není tak, jak se na první pohled zdá…
Jmenuji se Chloe Saundersová a můj život už nikdy nebude stejný jako dřív.
Ve svých patnácti letech jsem vůbec netoužila být jiná než ostatní. Chtěla jsem chodit do školy, mít kamarády, bavit se. A taky jsem chtěla, aby si mě trochu víc všímali kluci. Už ani nevím, jaké je to být obyčejná holka. Všechno nabralo zcela jiný směr toho dne, kdy jsem ve škole poprvé spatřila ducha. Vyděsil mě tak, že nikdo nezapochyboval o tom, že jsem se naprosto pomátla. Teď už ve škole všichni vědí, kdo jsem. Jen z jiných důvodů, než bych si přála.
Ve filmech nejsou duchové nic neobvyklého. Když se však v reálném životě snažíte lidem vysvětlit, že vidíte duchy zemřelých lidí, automaticky získáte poukaz na pobyt v léčebně pro duševně choré. A tak jsem se ocitla zavřená v Lylově domově, což je "speciální zařízení" pro narušenou mládež. Chtěla jsem se co nejdříve uzdravit a vypadnout odsud. Brzy jsem ale pochopila, že je to jiný domov, než se na první pohled zdá. Dějí se tady podivné věci a ani mí noví spolubydlící nejsou choré bytosti. Mají zkrátka poněkud zvláštní schopnosti. Nevím, komu mohu důvěřovat. Musím přijít na to, jaká nebezpečná tajemství skrývá Lylův domov... , a to dříve než povstanou jeho kostlivci a začnou mě pronásledovat.

Chloe Sundersové je 15 let, navštěvuje uměleckou školu a je to poměrně obyčejná dívka s obyčejnými starostmi. Její běžný život však nenávratně naruší zjištění, že vidí duchy. Že to zní neuvěřitelně? Možná, ale je to tak. Chloe skutečně vidí duchy, což ji samozřejmě patřičně vyděsí a tak ztropí ve škole ,,menší" scénu. A aby toho nebylo málo, ostatní její podivné chování přičítají psychické nemoci a tak se Chloe, na doporučení školy, ocitá v Lylově domově, ve speciálním zařízení pro psychicky narušené děti. Lylův domov na první pohled nevypadá tak hrozně, jak se Chloe obávala.Třeba ji tady dokáží pomoct. Třeba je opravdu nemocná a Lylův domov je přesně to správné místo, kde by teď měla být. Jejím největším přáním, je uzdravit se. A získat zpět svůj normální život... to ale může být o dost těžší než by Chloe kdy napadlo, protože nedílnou součástí jejího života je nyní právě Lylův domov a ten rozhodně není normální.

Přivolávání je prvním dílem do série Nejtemnější síly z pera kanadské autorky Kelly Armstrong. Asi je všem jasné, že se jedná o další z mnoha Young adult sérií, kterých je už i u nás na výběr velké množství. Ano. Je to tak. Jedná se o další knihu pro mládež a já se bez mučení přiznávám k tomu, že i když mě kniha zaujala a na čtení jsem se těšila, moc jsem toho od příběhu neočekávala. Předpokládala jsem další tuctovou záležitost, něco ve stylu: Neurazí, nenadchne. Jak moc jsem se mýlila. A mrzí mě, že jsem kniha tak podcenila. Přivolávání si totiž rozhodně zaslouží pozornost čtenářů.

Námět příběhu zní zajímavě, anotace nám totiž slibuje knihu, kde se o hlavní slovo hlásí duchové. Proto jsem si ji taky chtěla přečíst. V Přivolávání se to duchy skutečně hemží, pokud tedy patříte mezi příznivce duchařin a nevadí vám nějaké to klišé v podobě náctileté hlavní hrdinky, směle do toho. Autorka sice píše poněkud jednodušším stylem, který k tomuto typu knih prostě patří, ale to jí na kvalitě rozhodně neubírá. Příběh je čtivý, dobře vymyšlený a hezky zpracovaný. Kelly se podařilo do svého vyprávění vložit potřebnou dávku napětí a záhad a celé to okořenila prostředím, do kterého stěžejní část příběhu zasadila. Z ústavu, kde se podíváme společně s hlavní hrdinkou Chloe, jde totiž hrůza. Ono se to sice na první pohled nezdá, ale když se nad tím člověk zamyslí, Lylův domov rozhodně není poklidné místečko k odpočinku. Často jsem při čtení měla husí kůži, tak ponuře a stísněně na mě některé části působily. A víte, co mě překvapilo? Skoro žádná romantika. Jen lehké náznaky. A i když mám romantické příběhy ráda, je to přeci jen příjemná změna.

Chloe, která nás celým příběhem provází mi byla od začátku sympatická. Je jí sice teprve 15 let, ale mě vůbec nepřipadala jako nějaká puberťačka, naopak, chovala se docela rozumně. Tedy většinou. Čehož si cením, protože otravná hlavní hrdinka dokáže celkový dojem z knihy dost pokazit. Tady se naštěstí nic takového neděje. Další mou oblíbenou postavou je rozhodně Derek, který sice svým vzhledem absolutně nezapadá do klasických měřítek mladých knižních hrdinů, ale nemyslím, že by to něčemu vadilo. Charakterově mě zaujal, a stejně si každý může jednotlivé postavy představit podle svého, ne? Kdo mě ale zrovna neohromil je Simon, i když myslím, že je ještě brzy nad ním lámat hůl, kdo ví, co se z něj nakonec vyklube.

Po přečtení se kniha zařadila mezi mé oblíbené a dovolím si říct, že se jedná o úvodní díl jedné z nejlepších Young adult sérií, které jsem četla. A že jich nebylo zrovna málo. Přivolávání mě opravdu nadchlo. Kniha je na dobře napsaná, tajemná, napínavá a místy vážně děsivá. Jediné, co trochu scházelo je akce, tu si autorka nejspíš šetří pro další části, ale i tady se dočkáme alespoň menší ochutnávky. Konec byl totiž akční opravdu hodně. Sice taky malinko předvídatelný, ale to nic nemění na tom, že když jsem dočetla poslední stránku a knížku zaklapla, zůstala jsem jen tak hledět do prázdna. Paráda. Těším se na pokračování, které by mělo vyjít už letos v listopadu pod názvem Probouzení. Knihu opravdu doporučuji, stojí za to a uděluji ji 4 a půl hvězdičky.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství GALATEA.