19. srpna 2014 v 14:32 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Pure
Autor: Julianna Baggott
Série: Čistý
Nakladatelství: JOTA, 2014
Vydání: Hardback, 474 stran
První věta: Ten tichý hukot nad našimi hlavami se rozezněl zhruba týden po Explozích; tehdy bylo těžké uchovat si ponětí o čase.

Anotace: Pressia si toho z Explozí ani ze života Předtím moc nepamatuje. Přespává ukrytá ve skříňce v ruinách starého holičství, kde žije se svým dědečkem, a myslí na to všechno, co je pro ni nenávratně ztraceno - jak ze světa zábavních parků, kin, narozeninových oslav, tatínků a maminek zbyl jen popel a prach, jizvy, trvalé popáleniny a zdeformovaná lidská těla. Jenže teď, když dospěla do věku, kdy se musí všichni hlásit k milici, kde z nich buď vycvičí vojáky, nebo je, jsou-li příliš postižení a slabí, využijí jako živé cíle, už Pressia nemůže dál předstírat, že je malé dítě. A rozhodne se pro útěk.
Existují ovšem i takoví, kteří apokalypsu přečkali bez postižení. Čistí. Přežívají v bezpečném úkrytu za zdmi Dómu, který chrání jejich zdravá, uměle zdokonalovaná těla. Jenže Partridge, jehož otec je jedním z nejvlivnějších lidí v Dómu, si připadá izolovaný a osamělý. Jiný. I jeho trápí pocit ztráty - možná proto, že se jeho rodina rozpadla, otec je emocionálně odtažitý, bratr spáchal sebevraždu a matce se do tohoto útočiště vůbec dostat nepodařilo. Nebo za to snad může jeho klaustrofobie: pocit, že tenhle Dóm se stává kolébkou mimořádně bezohledného režimu. Takže když z jedné nechtěně prohozené poznámky vyvodí, že jeho matka možná stále ještě žije, rozhodne se Partridge dát svůj život v sázku a uprchnout z Dómu, aby ji našel.

Svět, jaký všichni známe už neexistuje. Exploze zničily téměř vše. Země je zpustošena a z lidí, kteří katastrofu přežili jsou znetvoření nešťastníci, kteří splynuli s tím, co bylo zrovna nejblíž. Jediným nedotčeným a bezpečným místem je Dóm, kam se před Explozemi dostalo několik ,,Vyvolených" - Čistých. Pressia Belzeová takové štěstí neměla. Z doby před Explozemi si mnoho nevybavuje, avšak památku na ničivou pohromu si s sebou nese v podobě několika jizev a panenčiny hlavy místo ruky...

Jedinou oporou, pevným bodem je pro Pressii její dědeček, se kterým žije v polorozpadlém holičství. Za nedlouho jí však bude šestnáct let, což znamená, že se musí hlásit do služby k OSR (Oprace svatá revoluce), kde ji v tom ,,lepším" případě vycvičí a zařadí do skupiny vojáků, kteří by měli svrhnout Dóm. Pressia ví, že u OSR by neměla velké šance na přežití a navíc se přeci musí postarat o nemocného dědečka, nemůže ho jen tak opustit... a jako by to nestačilo, potkává kluka jménem Bradwell, který tvrdí, že Exploze byly plánované a že za ně může Dóm. K tomu všemu se navíc připlete jeden z Čistých, Partridge, který uprchl z Dómu, aby našel svou matku... a najednou to vypadá, že nic není tak, jak se na první pohled zdá...

Americká autorka Julianna Baggott má na kontě už něco okolo sedmnácti, v zahraničí oblíbených, knih. V České Republice před pár měsíci vyšla právě kniha Čistý, tedy první díl dystopické trilogie a nutno říct, že s vydáním tohoto konkrétního titulu nakladatelství Jota rozhodně nešláplo vedle. Dystopie se stále těší neutuchající všeobecné oblibě a já věřím, že i Čistý si u nás najde své věrné fanoušky. Má k tomu totiž výborné předpoklady.

Julianna nám ve své knize dokazuje, že její fantazie je opravdu obrovská a skýtá nesčetné množství úchvatných nápadů. Svět, který pro svůj příběh vytvořila je zajímavý, originální a patřičně děsivý. A také dost uvěřitelný. Něco takového by se totiž opravdu mohlo snadno stát, stačí si jen uvědomit chování dnešních lidí. Mimo to je celý příběh dokonale promyšlený. Autorce to všechno muselo dát jistě dost zabrat, ale nakonec se jí podařilo něco naprosto výjimečného. Prostředí je popsáno tak perfektně, že si všechno můžete skvěle představit. Je pravda, že někdy je detailů v knize trochu moc, především hodně popisů, jak zničené okolní přírody, tak různých událostí, ale nic z toho není ani v nejmenším zbytečné. Stačí se tedy prokousat přes občasné zdlouhavější pasáže a určitě nebude litovat. Akce, napětí, to všechno v knize je a ne zrovna po malých dávkách.

Poměrně podstatné je taky to, že se v příběhu nedočkáme v podstatě nijak výrazné romantické dějové linky, což je podle mě velmi dobrý tah, protože v podobných knihách je romantika obvykle stavěna na poměrně vysokou pozici a často se tak stává, že samotný příběh trochu pokulhává. Julianna Baggottová se však, jak se zdá, rozhodla svou knihu pojmout, minimálně v tomto směru, docela jinak než je běžné. A neprohloupila. Mohla se totiž daleko lépe soustředit na všelijaké podrobnosti a nastínit nám příběh ze všech možných stran, aniž by jí od toho hlavního něco rozptylovalo. Avšak pokud patříte (podobně jako já) mezi romantické dušičky, pak žádné obavy. Nějaká ta láska tu taky taky je, minimálně náznaky, takže do budoucna se snad máme na co těšit.

Všechny události v knize sledujeme střídavě z pohledu několika postav, což nám dává možnost každého z hlavních hrdinů nejen dobře poznat, zjistit jak přemýšlí, co cítí, hlavně to umožňuje výborně se do příběhu ponořit a skvěle si vychutnat vše, co si pro nás autorka připravila. Nic nám totiž neunikne. Pokud jde o jednotlivé charaktery, jsem velmi spokojená, protože postavy nejsou černobílé, mají své lepší i horší vlastnosti, chovají se, vzhledem k dané situaci, přiměřeně a pochopitelně. Většinu z nich jsem si oblíbila a jsem zvědavá jakým směrem autorka jejich osudy zavede.

GIF Recenze:

Můj pocit, když zazvonil zvonek - přišel balíček s knihou...

...rozbaleno a jde se na čtení!

Počáteční (podrobnější) popisy událostí a hlavně ,,krajiny"...

...Splynutí...

A jdeme dál, zatím je to hooodně zajímavé... tak honem, co se bude dít?...

...jenže pak (zhruba v polovině)...

...a po pár dalších stránkách...

...to je ono. Konečně!

Další a další informace... jak že to teda vlastně je?

...No tak jo, fajn, nakonec, proč ne.

Dóm, Dóm, Dóm...

Hmmm...to jako fakt?... Blížíme se do finále...

Konec! Cože? Já.Chci.Další.Díl!!! Fakt ho nutně potřebuju.

Čistý je velmi zdařilým dílem, kniha na mě hodně zapůsobila a myslím si, že série má do budoucna ještě hodně co nabídnout, takže se snad máme na co těšit. Kniha je dobře napsaná, je originální a strhující, jediné, co mi trochu vadilo byly některé, již zmíněné, delší popisy, které však nebyly zbytečné, ale čtení přeci jen občas malinko vázlo. Ale ve výsledku to ničemu neubírá. Když jsem přemýšlela nad konečným hodnocením, pořád jsem váhala mezi 4 a 5 hvězdičkami, nebyla jsem si úplně jistá. Nerada dávám prvním dílům plný počet, ale Čistý je tak skvěle vymyšlený a zpracovaný a měla jsem pocit, že ,,pouhými" 4 hvězdičkami bych dostatečně neocenila autorčin nápad a snahu. Nakonec jsem se tedy rozhodla pro kompromis: 4 a půl hvězdičky. A opravdu hodně se těším na pokračování. Pokud máte rádi akční a napínavé a detailně promyšlené knihy s hodně ponurou atmosférou, po Čistém určitě sáhněte. A pokud váháte, rozhodně je to kniha, která si zaslouží alespoň šanci.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství JOTA.