8. července 2014 v 11:04 | Ronnie |  Reviews
Autor: Marissa Meyer
Série: Měsíční kroniky
Díl: třetí
Nakladatelství: Egmont, 2014
Vydání: Paperback, 616 stran
První věta: Její družice dokončila jeden úplný oběh kolem plabety Země každých šestnáct hodin.

Anotace: Cress od dětství vyrůstala sama uvězněná v umělém satelitu. Jedinou společnost jí zde dělají počítačové obrazovky. Díky času strávenému s počítači se Cress vypracuje ve špičkovou hackerku. Naneštěstí je však přinucena pracovat pro královnu Levanu a právě dostala rozkazy vystopovat Cinder a jejího pohledného průvodce. Cinder a kapitán Thorne jsou na útěku. Společně se Scarlet a Vlkem plánují svrhnout královnu Levanu a zabránit její armádě v invazi na Zemi. Právě Cress může Cinder a jejím společníkům pomoct. Odvážný pokus zachránit ji se však nezdaří a celá skupina se rozdělí. Cress má konečně svou svobodu, ale musí za ni zaplatit vyšší cenu, než si dovedla představit. A královna Levana nehodlá připustit, aby se někdo postavil do cesty její svatbě s císařem Kaiem.
I když se Cress, Scarlet ani Cinder necítí být povolány k záchraně světa, zdá se, že jsou jedinou nadějí, kterou svět má.

Tato část obsahuje spoilery na předchozí díly!

Cinder, Kapitán Thorne, Scarlet a Vlk jsou společně na útěku před měsíční královnou Levanou, prchají napříč vesmírem v kosmické lodi Zvonečník a snaží se vymyslet plán, jak zabránit Levaně ve svatbě s císařem Kaiem a v ovládnutí celé země, po čemž Levana touží... V jejich plánu jim může, jak se zdá, pomoci jedině Cress. Mladá dívka, kterou královna už dlouhá léta drží zavřenou v družici nad zemí a nutí ji dělat špinavou práci v podobě špěhování. Cress pro královnu musí za pomoci počítačového vybavení zjišťovat nejrůznejší informace, kterými Levana následně drží všechny v šachu... ale Cress tohle už dál dělat nechce, ví, že je to špatné a tak se rozhodne Cinder a jejím přátelům pomoci a zároveň ve skrytu duše doufá, že by ji na oplátku oni mohli pomoci dostat se z jejího vesmírného vězení. Jenže věci začnou nabírat na obrátkách a všechno se ohromně zamotá...

Dál už je bezpečno! :-)

Cress je v pořadí již třetím dílem série Měsíční kroniky americké spisovatelky Marissy Meyerové. Autorka se ve své série inspiruje známými a tradičními pohádkami a přetváří je podle svých představ. Ve finále to vypadá tak, že z původního příběhu zbudou jen nepatrné základy a vznikne něco naprosto nového a originálního. Pokud si tedy myslíte, že Vám tyto knihy nemůžou nic přinést, protože přece pohádku o Popelce, Červené Karkulce nebo Locice už dávno dobře znáte, vůbec to tak není. Autorka se pohádkami inspirovala, ale to je vše. Ve svých knihách nám představuje zcela nový svět, zahrnující kyborgy, androidy nebo třeba měsíčňany. Možná to zní jako nesmysl, ale není ani v nejmenším. Všechno to do sebe zapadá a dokonale funguje.

Jak je v případě Měsíční kronik již zvykem, i tentokrát se ve vyprávění střídají různé postavy a s každým dílem přibývají nové a nové pohledy. Největší část konkrétně této knihy obstarávají Cinder a Cress, ale nechybí ani Scarlet, Kai, Thorne, králolovna Levana a to stále není všechno. Někomu se to může zdát zmatené, ale mě osobně to ohromně vyhovuje. Jako čtenářům nám Marissa nabídla skvělou možnost sledovat příběh ze všech možných stran a nic nám tak neunikne. Navíc já jsem si postavy vystupující v této sérii moc oblíbila a tak mě velice těší, že můžu na věci nahlížet střídavě očima všech svých oblíbenců... nebo i ne-oblíbenců, ale i toho si cením.

Jak už jsem zmínila, postavy jsou skvělé. Zatím si stojím. Charaktery jsou vymyšleny naprosto dokonale. Každá z trojice hlavních hrdinek je naprosto jiná a originální. Cinder je skromná a rozvážná, Scarlet zase horká hlava a Cress bázlivý snílek. Všechny tři mám moc ráda, ale nejvíc ze všech mi sedí právě Cress. Víte, ona mi svou povahou připomíná tak trochu mě. Je to stydlivá dívka toužící po věčné lásce, která se často trochu moc upíná na své představy. A tím je mi ohromně sympatická... Tolik k ženským hrdinkám a co jejich drahé polovičky? K tomu se snad ani vyjadřovat nemusím. Jsou naprosto a totálně skvělí. Ale samozřejmě nesmím autorce upřít její zásluhy pokud jde o záporné postavy. Ty se také vyvedly. Štvou mě jak se patří.

Pro mě jsou Měsíční kroniky jednou z mých nejoblíbenější Young adult sérií, možná dokonce úplně nejoblíbenější. Příběh mě opravdu okouzlil, strnul do víru dění a já vždycky jen čtu, čtu a čtu až s politováním zjistím, že jsem na konci. Knihy jsou napsány perfektně a pro mě mají naprosto všechno, co očekávám a vyžaduji. Mají nápad, jsou neskuetčně moc čtivé, akční, často napětím málem nedýchám, je tam náznak romantiky, ale nic přehnaného, skvělé postavy, zajímavé prostředí. Navíc při čtení cítím nejrůznější emoce, radost, smutek, vztek, údiv, naději ... takže mě nic nechybí.

Pro mě jsou Měsční kroniky dokonalé. Obdivuji Marissu, že něco takového dokázala vymyslet a moc jí za to děkuji, protože mě pro mě každá kniha ohromný zážitkem. Sérii zbožňuji, má neuvěřitelně vzestupnou tendenci, vážně, je to čím dál tím lepší a čekání na další díl, je pro už teď obrovským utrpením. K tomu všemu se vydání posledního dílu oddálilo kvůli chystanému prequelu, na který se sice taky moc těším, ale z čekání na Winter asi zešílím. Mám pocit, že když teď dám Cress 5 hvězdiček, vůbec to nevyjádří skutečnou hodnotu, jakou pro mě kniha má. Dávám tedy 5 hvězdiček, ale i to je zatraceně málo. Takže nejraději bych těch hvězdiček dala nekonečně mnoho...Pokud nad Měsíčními kronikami váháte, už neváhejte a rychle se pusťte do čtení, uvidíte, že to stojí za to.