Recenze: Cena nevinnosti

22. července 2014 v 16:50 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Sweet Damage
Autor: Rebecca James
Nakladatelství: YOLI, 2014
Vydání: Paperback, 328 stran
První věta: Pořád ještě se mi zdává o Fairview.

Anotace: Tim je obyčejný australský kluk. Pracuje jako kuchař v otcově restauraci, každý den si zasurfuje a dá si pivo. Je se svým životem navýsost spokojený - tedy až do chvíle, kdy ho jeho přítelkyně Lilla vyhodí z bytu s tím, že by měl konečně dospět. Řízením osudu se Tim stává podnájemníkem v obrovském starodávném a trochu strašidelném domě, který vlastní uzavřená a plachá Anna, dívka s traumatickou minulostí, jež už půl roky nevyšla z domu, neboť trpí agorafóbií (strach z otevřeného prostoru) a záchvaty paniky. Bezstarostný Tim se rozhodne, že si Anninu psychickou nemoc nebude připouštět, ale když se v domě začnou dít podivné věci, zalekne se, že Anna už ztrácí rozum docela a že by mohla být nebezpečná - jenomže to už se mezi oběma spolubydlícími, kteří snad nemohou být rozdílnější, rodí křehké, ale silné pouto…

Tim Ellison pracuje jako kuchař v restauraci svého otce a je to naprosto obyčejný mladík se zcela běžnými radostmi i starostmi. Jedním z problémů, které ho aktuálně tíží je jeho přítelkyně Lilla. Teď už vlastně bývalá. A o to jde. Tim a Lilla i po rozchodu stále bydlí v jednom bytě, jenže ona je teď nově zadaná a tak je jasné, že pro Tima už tam není místo. Musí se odstěhovat. I přes prvotní nevůli se tedy ocitá ve Fairview, starém, obrovském a přepychovém domě, kde má bydlet s jedinou další osobou, s majitelkou domu, Annou Londonovou. Anna je na už na první pohled velmi tichá a uzavřená osoba, která k tomu všemu trpí agorafobií a už několik měsíců nevyšla ven ze svého domu. Tim je přesvědčený, že to nebude žádný větší problém, dokonce tomu zpočátku nic nenasvědčuje, ale když se později v domě začnou dít velmi podivné věci, jeho přesvědčení polevuje...

Cena nevinnosti je stále poměrně čerstvou novinkou, která nedávno vyšla u nakladatelství YOLI a nutno říct, že vydání této knihy byl velmi vydařený tah. Australská autorka Rebecca James nám naservírovala opravdu zajímavý příběh plný emocí, který ukrývá skvěle vystavěnou zápletku.

Vyprávění příběhu se z větší části ujímá Tim, ale součástí jsou i kapitoly z pohledu Anny. Tohle střídavé vyprávění je něco, co mi většinou vyhovuje. A tady tomu nebylo jinak. Mám ráda komplexnost, kterou to při čtení poskytuje a obvykle se mi v takových případech daří do děje příjemně ponořit. Pravda, někdy to může být trochu matoucí, ale je to jen síla zvyku. Pokud jde o samotné hlavní postavy, oblíbila jsem si je. Tim je takový normální, sympatický a hodný kluk, žádný princ na bílém koni, jako z pohádky, což je dobře, příběh tak působí reálnějším dojmem. Pak je tady Anna, uzavřená a tichá dívka, která se snaží se svým životem nějak vyrovnat. Měla jsem pro ni velké pochopení, které je u takových postav rozhodně zapotřebí a postupné odhalování jejího příběhu mě velmi zajímalo a také zasáhlo.

Na první pohled se sice zdá, že je to další z mnoha knih řadících se k Young Adult, případně New Adult, ale není tomu úplně tak. Rozhodně se nejedná o žádnou prvoplánovou romantickou knihu pro teenagery. (I když takové taky nejsou občas na škodu) Kniha jistě zaujme širokou škálu čtenářů, protože příběh, který autorka stvořila je skvěle propracovaný, velmi sugestivní a velkou roli v něm hraje poměrně silný psychologický podtext. Pokud tedy nemáte v oblibě psychologické knihy, asi by to nebyla ta nejvhodnější volba, ale pokud se řadíte do opačné skupiny čtenářů a podobné typy knih Vám vyhovují nebo s nimi nemáte zkušenosti a chcete vyzkoušet něco nového, pak se směle pusťte do čtení. Pokud se tedy rozhodnete knihu přečíst, věřte mi, že ji zvládnete přelouskat během chvilky. Její čtení jde totiž téměř samo. Způsobeno je to především autorčiným stylem psaní, který je velmi příjemný a svižný a další, skutečně velkou zásluhu, na tom mají samotné kapitoly. Ty jsou většinou velmi krátké, často mají třeba jen 3-4 stránky, což, mimo jiné, čtenáře výborně podněcuje k tomu, aby četl stále dál a dál.

Zmínila jsem emoce, které jsou pro mě při čtení hodně důležité a Cena nevinnosti je ve mě dokázala velmi silně probudit. Samotný příběh jich zpracovává poměrně velké množství: lásku, nenávist, smutek, zášť, strach, naději, porozumění, a při čtení se na mě spousta z nich doslova přenášela. Připadala jsem si zrovna jako na houpačce, nebo možná jako na horské dráze. Nahoru. Dolů. Byla to vážně jízda, knížka mě pohltila a na konci vyplivla naprosto sežvýkanou.

Dalším bodem, který rozhodně nesmím vynechat je zvláštní napětí, které celou knihu provází. Příběh se odehrává ve starém domě a už to může podporovat nejrůznější mrazivé představy, když se však podobné představy promění ve skutečnost, pak se stává, že kniha působí opravdu mrazivým dojmem. Já nejsem velkým milovníkem velmi napínavých nebo dokonce děsivých scén, ale v tomto konkrétním případě to oceňuji. Výborně to podporovalo atmosféru a celkové vyznění příběhu.

Jako první mě na knize zaujala anotace, ta zněla hodně slibně, ale popravdě, měla jsem obavy, že by mě mohla zklamat. Vůbec ne. Byla skvělá. Je to přesně ten typ příběhu, který se mi zapsal do duše, uchvátil mě a vím, že si ho někdy přečtu znova a nejspíš ne jen jednou. Celá kniha měla, pro mě jedinou malinkou chybičku a tou byla její částečná předvídatelnost ve druhé polovině vyprávění. Ale na druhou stranu mě to při čtení nijak nerušilo, i tak jsem si příběh skvěle užila, takže odpuštěno. Je to vážně výborné čtení. Autorka mě ohromně mile překvapila a už teď se moc těším až si přečtu Krásné zlo. Původně jsem sice nechtěla dát úplně plné hodnocení, ale nakonec nemůžu jinak. 5 hvězdiček. Doporučuju. Je to jedna z nejlepších knih, jaké jsem kdy četla.