30. června 2014 v 14:34 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Skapar Flickan med snö i håret
Autor: Ninni Schulman
Série: Magdalena Hansson
Nakladatelství: Galatea, 2014
Vydání: Hardback, 344 stran
První věta: Musel jen otevřít kufr auta, spoutat jí útlá zápěstí lanem dostat ji k chatě.

Anotace: Novinářka Magdalena Hanssonová se po vysilujícím rozvodu přestěhovala se svým šestiletým adoptivním synem Nilsem do rodného Hagforsu, malého města v malebné oblasti Värmlandu. Hledat náměty pro psaní do místních novin jí připadalo jako docela příjemná změna.
Pro Magdalenu nebylo snadné vrátit se ke starému životu. Mnozí ji vítají ze zvědavosti, jiní na ni reagují odmítavě či závistivě. Časem řeči utichají a Magdalena si konečně začíná vychutnávat maloměstskou idylu. Ovšem jen do okamžiku, kdy během mimořádně chladné silvestrovské noci zmizí šestnáctiletá Hedda. Celé dny není po dívce ani stopy, policie přešlapuje na místě a Heddiny rodiče propadají zoufalství a ztrácejí veškerou naději.
Zatímco dál píše Magdalena články pro městský plátek, cítí účast s rodiči nezvěstné Heddy. A když je později nalezena mladá dívka s průstřelem hlavy, nabízí se otázka: Je to Hedda? Magdalena se rozhodne vyšetřovat na vlastní pěst. Myslela si, že toto odlehlé a klidné místo svého rodného města zná velice dobře, ale ukazuje se, že zde žijí lidé, kteří by udělali cokoliv, aby jejich tajemství zůstalo skryté…

Magdalena Hanssonová se po letech vrací zpět do svého rodného Hagforsu, kde chce společně se svým synem Nilsem začít od začátku. Usadí se v novém domě, začne pracovat jako reportérka v místních novinách a vše se zdá být naprosto normální. Maloměstskou idylku místních obyvatel však naruší pohřešování šestnáctileté Heddy, dcery z vážené lékařské rodiny, která na Silvestra zmizela neznámo kam. Po dívce není ani stopy a policie s pátráním poměrně tápe. Když je o pár dní později ve sklepě jedné chaty nalezeno tělo mrtvé dívky, všichni netrpělivě čekají na odpovědi. Jak dívka zemřela? A především, je to Hedda?...jenže, za několik dalších dní je kousek od místa nalezeno další tělo patřící jiné dívce. Lidé začínají hledat spojitosti mezi těmito případy. A někde usprostřed toho všeho stojí Magdalena, která se rozhodne zjistit toho, co možná nejvíc, začíná pátrat na vlastní pěst...

Hned na začátku nám švédskká autorka Ninni Schulman představí velké množství postav, děj často skáče z jednoho místa na druhé a tak na mě kniha působila trochu překombinovaně a místy jsem byla poměrně zmatená. Ale rozhodně mě to od čtení neodradilo. Přeci jen se mi stává poměrně často, že se do příběhu nemůžu začíst, takže to pro mě v tomto případě nebylo ničím novým. A tak jsem byla pevně rozhodnutá vytrvat. A vyplatilo se mi to opravdu výborně. Po několika prvních kapitolách jsem si na autorčin styl zvykla a naplno jsem se ponořila do jejího vypravování.

Příběh je vyprávěn z pohledu několika osob. Úplně nejčastěji se jedná o novinářku Magdalenu, ale velký prostor je zde dán také vyšetřovatelům Petře a Christerovi a v neposlední řadě také jedné mladé dívce, jejíž část příběhu pro mě byla opravdu dost emotivní a hodně mě zajímala. Dějových linek je tedy víc, ale samozřejmě se postupně všechny značně propletou a nakonec také propojí.

Abych se přiznala, já osobně jsem měla z knihy docela obavy, protože se jednalo o mojí úplně první severskou krimi, a tak jsem si nebyla jistá, co bych vlastně mohla očekávat. Měla jsem strach, že příběh bude plný krvavých scén, což zrovna nevyhledávám, ale naštěstí pro mě to tak nebylo. Kniha je plná záhad, tajemství a napětí. Nečekejte však něco extrémně mrazivého, mohli byste být zklamaní. Kniha je napínavá, to ano, ale nejedná se tak úplně o příběh při jehož čtení byste napětím, pomalu ani nedýchali. Autorka se vydala trochu jiným směrem, její kniha rozbrazuje násilí páchané na ženách a tak velkou úlohu hraje také psychologie postav. Ale o skutečně napínavé části ochuzeni nejsme. Především druhá polovina příběhu se mi zdála napínavá opravdu hodně. Jednalo se velmi strhující část. Otáčela jsem jednu stránku za druhou a byla jsem velmi zvědavá, co bude dál a jak to celé vlastně dopadne. A jako obvykle, kdykoliv čtu knihu s detektivní zápletkou, i tentokrát jsem se snažila odhalit zločince. Já vždycky pro jistotu podezírám úplně všechny, ale nikdy neuhodnu. Tak nevím, ale asi dělám něco špatně. Tentokrát se mi to však podařilo, sice jen částečně, ale i to se přece počítá. I když okolnosti nebo třeba motiv jsem vůbec neodhadla... takže to nakonec vidím tak, že se mi moje taktika pro jednou trochu vydařila. A když už jsem u toho, zápletka byla vymyšlena opravdu skvěle, závěr byl celkově nečekaný.

Celkově mě Dívka se sněhem ve vlasech velmi mile překvapila, byla napsána opravdu čtivě, děj byl vážně zajímavý, a já jsem moc ráda, že jsem si mohla knihu přečíst, moc mě to bavilo. Od autorky Ninni Schulman by u nás měla na podzim vyjít další kniha, která ponese název Chlapec, který přestal plakat a já se na ni už teď těším, protože to bude určitě další skvělé čtení. Ale teď ještě krátce zpět k Dívce se sněhem ve vlasech, rozhodně ji můžu vřele doporučit, nenechte si knihu ujít a pokud třeba váháte, zkuste to, dejte tomu alespoň šanci, uvidíte, že vás příběh nezklame. Rozhodně se nejedná jen o obyčejnou detektivku, kniha s sebou přináší i něco navíc. Rozhodla jsem se pro 4 hvězdičky, dala bych klidně víc, ale jelikož zatím nemám s čím srovnávat, nechám si malou rezervu, ale kniha je vážně moc povedená.

Za poskytnutí recenzního výtisku bych chtěla mnohokrát poděkovat nakladatelství GALATEA.