19. února 2014 v 17:05 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Reboot
Autor: Amy Tintera
Série: Reboot
Nakladatelství: Egmont, 2013
Vydání: Hardback, 384 stran
První věta: Vždycky křičeli.

Anotace: Před pěti lety byla dvanáctiletá Wren Connollyová třikrát střelena do prsou. Po 178 minutách vstala z mrtvých jako resetka: silnější, rychlejší, odolnější a bez emocí. Čím déle jsou totiž reseti mrtví, tím méně v nich zůstává po oživení lidského. Wren 178 je nejnebezpečnější reset v Texaské republice. Nyní ve svých sedmnácti letech slouží v polovojenské jednotce společnosti KLEZ(Korporace pro lidskou evoluci a zalidnění).
Wren je jako zkušená bojovnice pověřena výcvikem nových resetů, ale její poslední nováček - Callum Reyes - je nejhorší, jakého kdy viděla. Callum byl oživen 22 minut po své smrti, a tak prakticky zůstal člověkem. Má příliš pomalé reflexy a nepatřičné otázky a jeho nikdy neuvadající úsměv vyvádí Wren z miry. Pořád však odpovídá za jeho výcvik. Když Callum odmítne splnit rozkaz, dostane Wren poslední šanci ho srovnat - jinak ho bude muset zlikvidovat. Wren dosud vždy uposlechla každý rozkaz a ví, že když se vzepře, bude také zlikvidována. Ale zároveň se nikdy necítila tak živá jako s Callumem…

Když bylo Wren dvanáct let, byla zastřelena. O 178 minut později se probudila. Stal se z ní reset. Což znamená, že nyní už vůbec nic nebude tak, jako dřív. Reseti jsou rychlejší, silnější a odolnější než lidé, a Wren nejvíc ze všech. Je tedy nejnebezpečnějším resetem v celé republice, především proto, že je naprosto bezcitná, její lidskost je úplně pryč. Nyní je jejím úkolem sloužit a plnit příkazy KLEZu, (Kooperace pro Lidksou Evoluci a Zalidnění), což je organizace, která resety v podstatě vlastní. Wren, stejně jako ostatní reseti, prošla výcvikem a nyní dělá vše, co jí KLEZ přikáže. Hledá zločince, zabíjí, to vše bez mrknutí oka. Změna nastane v okamžiku, kdy do střediska, kde je i Wren, přivedou nové resety, mezi nimi také Calluma, dvaadvacítku. Wren se v jeho přítomnosti cítí jinak než dřív, divně. A kdo ví proč, si právě jeho vybere, aby ho vycvičila.... A pak nastane něco, co by nikdy neočekávala.

Mladá americká autorka Amy Tintera se pravděpodobně rozhodla spoléhat na to, že dystopie jsou mezi dospívajícími čtenáři stále velmi populární, a tento tah jí jak se zdá celkem slušně vyšel. Smrtí obvykle všechno končí, v této knize je to však jinak. Je nám představen zcela nový dystopický svět, v němž jednu z hlavních úloh hraje záhadný smrtící virus, který z nakažených dětí po jejich smrti dělá resety. V tomto ohledu se tedy knize nedá upřít jistá dávka originality, která se dnes v podobných knihách hledá poměrně obtížně. Dočkáme se tedy několika zajímavých novinek. Je sice pravda, že tyto novinky nestačí pokrýt celou knihu, v průběhu děje jich značně ubývá a celý příběh tak postupem času začíná stále víc a víc zapadat do klasického kontextu dystopických knih, ale nedá se říct, že by to bylo nějak zvlášť na překážku. Ve výsledku se totiž jedná o skvěle promyšlenou a popsanou dystopickou společnost, takže nějaké to klišé se dá autorce bez problému odpustit.

Kniha se čte opravdu dobře. Už od začátku dokáže vtáhnout do děje a pokud se začtete, je dost pravděpodobné, že vás příběh hned tak nepustí. Kniha je dynamická, napínavá, děj má spád a to je rozhodně důležité. Čtenář se také dočká velké dávky akce. Takže nudit se rozhodně nebudete. Zajímavý nápad v kombinaci s vydařenou atmosférou a dobře vystavěnou zápletkou, to vše dělá knihu velmi povedenou.

Za zmínku určitě stojí také grafické zpracování knihy, především obálky. Za tu patří nakladatelství Egmont velká pochvala, protože obálka jako taková naprosto dokonale vytihuje charakter celé knihy, nehledě na to, jak krásně vypadá knížka na poličce.

Hlavní hrdinka Wren byla na začátku popisována jako zcela bezcitná osoba, která ztratila celou svou lidskost. Nejedná se tedy o kladnou postavu, což nebývá zvykem. Wren byla jiná než ostatní hrdinky a právě to mě hodně zaujalo. Ale jak se dalo předpokládat, její chování se posupně začalo měnit. A právě to mi tak trochu vadilo. Určitá změna v charakteru hlavní hrdinky byla samozřejmě pro celý příběh důležitá, nicméně, zdála se mi být až přehnaná... Tohle všechno však bylo skvěle vyvažováno za pomoci další z postav Callumem. Jeho a Wreniny společné chvilky naplněné sarkasmem a občas také příjemnou dávkou humoru, stály za to. Takže pokud podobné momenty v knihách vyžaduje, v případě Resetu se také dočkáte.

Reset sice úplně není dokonalá kniha, nic takového jsem však ani neočekávala, takže nemůžu říct, že bych byla zklamaná, naopak. Už před časem mě zaujala a nalákala anotace, takže jsem se rozhodla, že si knihu přečtu. A udělala jsem dobře. Na první pohled se to celé sice může zdát jako nějaká slátanina, ale není to tak. Všechno naprosto skvěle funguje, takže tato kniha si rozhodně zaslouží alespoň šanci. Mě osobně se velmi líbila, dost možná je to tím, že mám hodně ráda dystopie, ale ať už to bylo čímkoliv, z výsledkem jsem zcela spokojená. Neříkám, že kniha nemá nějaké své nedokonalosti, ale to už by měl každý nejlépe zhodnotit sám. Já jsem se rozhodla dát knize 4 hvězdičky a můžu ji s klidným svědomím doporučit.

Touto cestou bych ráda poděkovala nakladatelství EGMONT za poskytnutí recenzního výtisku.