Recenze: Percy Jackson - Prokletí Titánů

28. ledna 2014 v 19:28 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Percy Jackson 3 The Titan's Curse
Díl: třetí
Vydání: Hardback, 336 stran
První věta: V pátek před vánočními prázdninami mi máma sbalila věci na noc a pár vražedných zbraní a odvezla mě do nové internátní školy.

Anotace: Že mám moc po svém otci, bohu moří Poseidonovi, už víš... Že patřím do Tábora polokrevných už taky víš... Ale na spoustu otázek neznám odpovědi ani já. Kam se poděla bohyně Artemis?
Jaké nebezpečné a záhadné příšeře byla na stopě? Mám na sebe vzít děsivé Titánovo prokletí, kterým by se naplnilo proroctví Orákula? Jsem Percy Jackson a vydávám se se svými přáteli z Tábora polokrevných na další výpravu do mytologického světa.
Vezmeme tě s sebou, chceš?

Percy, Annabeth a Grover se vydávají na záchrannou misi. Poprvé společně s nimi vyráží i Thalie, Diova dcera, která byla před lety smrtelně zraněna, aby ji její otec zachránil, proměnil ji v borovici, která chránila kouzelné hranice Tábora. Thalie však byla za pomoci Zlatého rouna vyléčena a připojila se mezi další polobohy. Úkolem této mise je přivést do Tábora polokrevných sourozence Nica a Bianku Di Angelovi. Ale jak už bývá zvykem, věci nejdou přesně podle plánů a na skupinku čeká jedno ne úplně milé překvapení. Mantichora. Boj s touto nestvůrou tě težký, na pomoc hrdinům však přichází bohyně Artemis se svými Lovkyněmi. Společnými silami se jim podaří mantichoru zahnat. Ale tohle malé vítězství má hořkou příchuť. Annabeth totiž zmizela.

V Táboře nikdo příliš nevěří v naději na Annabethin návrat. Percy se ale nehodlá vzdát. Je pevně rozhodnutý svou kamarádku najít za každou cenu. Malou nápovědou v pátrání po zmizelé Annabeth budou Percyho sny. Je z nich sice dost zmatený, jedno ví však zcela jistě. Annabeth a nejen jí, hrozí velké nebezpečí.

V pořadí již třetí kniha ze série o polobohu Percy Jacksonovi z pera amerického autora Ricka Riordana, se nese ve stejném duchu jako díly předchozí. Velká dávka příjemně a srozumitelně podané řecké mytologie, vtip, nápaditá zápletka. Nic z toho tento díl nepostrádá. Navíc, oproti předchozím dvěma knihám má Prokletí Titánů celkově lepší a propracovanější dějovou linii. Je vidět, že autor se postupem času opravdu zdokonaluje a tato série je s každým dalším dílem lepší a lepší.

Kniha je svižná, čte se velice dobře. Hned na začátku jsme vtaženi přímo do akce. Žádný dlouhý úvod, jde se hned na věc. Zároveň však autor příliš netlačí na pilu, všeho je tak akorát. Líbí se mi, že neupřednostňuje jednu věc před druhou, ale soustředí se vyrovnaně na všechny aspekty příběhu. Akční a napínavé scény jsou hezky vyváženy a doplněny dalšími informacemi, které jsou nutné pro pochopení různých souvislostí a především pro další rozvinutí příběhu jako takového. Do toho sem tam nějaký ten náznak romantiky, a v tomto směru lehký příslib do budoucna. To vše dělá knihu velmi vydařenou.

Co určitě stojí za zmínku, je fakt, že Prokletí Titánů se na rozdíl od předchozích dílů neodehrává v létě, ale v zimě. Já osobně si na to nemůžu stěžovat. I když mám sérii spojenou právě s létem, tato změna mi nevadila a dokonce jsem ji celkem uvítala. Ocitáme se opět ve známém prostředí Tábora polokrevných, ale společně se změnou ročního období, se částečně mění i atmosféra příběhu. Takže to bylo takové malé, ale celkem příjemné osvěžení.

Pokud jde o postavy, je znát, že už jsou starší. Úplně nejvíc se to projevuje právě na Percym, kerý je teď o dost vyspělejší a rozumnější. Ale já bych Percyho pravděpodobně zbožňovala ať už by se choval jakkoliv. Je to zkrátka ,,Chaluhový mozeček", tak, kdo by ho neměl rád?... Když už jsem zmínila ten ,,Chaluhový mozeček", v tomto díle mi scházela větší přítomnost Annabeth. Je to postava, kterou jsem si opravdu oblíbila a v Prokletí Titánů si jí člověk moc neužije. Ale je pochopitelné, že její, řekněme méně výrazná role v této knize, je důležitá pro samotný děj. Ze začátku jsem tak úplně nemohla přijít na chuť Thalii, která je trochu namyšlená, ale na druhou stranu, dokáže být i obětavá. Takže je to postava celkově rozporuplná, ale i já jsem si k ní postupem času našla cestičku. Významnou roli v ženském zastoupení postav hraje také jedna z Lovkyň, Zoe Večernice. Zajímavá to postava. Raději nic víc neprozradím. Celou partu samozřejmě jako obvykle doprovází satyr Grover, který je naprosto úžasný. Rick Riordan dokázal vytvořit postavy s různorodými charaktery, ale všichni jsou skvělí... Tedy skoro všichni. Ale vlastně i záporné postavy se povedly na výbornou. Co na tom, že jsou tak trochu zlí? Tak to má přeci být, no ne? Každopádně je hned znát, že se kniha čte poznání lépe, když si oblíbíte postavy. Na tom příběh dost často stojí nebo také padá.

Autorovi se podařilo vytvořit něco naprosto skvostného. To, jak jde celá série s kažným dílem nahoru, je skoro až neuvěřitelné. Ale je to tak. Takže pokud vás první díly třeba úplně nezaujaly, dejte tomu ještě šanci, věřím, že nebudete litovat. Prokletí Titánů si ode mě vysloužilo ,,jen" 4 hvězdičky, protože si musím nechat nějakou tu rezervu pro další dva díly, ale kniha je každopádně výborná. Můžu ji jedině doporučit.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství FRAGMENT.