Recenze: Hvězdy nám nepřály

4. ledna 2014 v 9:30 | Ronnie |  Reviews
Originální název: The Fault in our Stars
Autor: John Green
Nakladatelství: Knižní klub, 2013
Vydání: Hardback, 240 stran
První věta: Koncem zimy mého sedmnáctého roku matka usoudila, že mám depresi.

Anotace: Zajímavá a citlivá knížka o šestnáctileté Hazel, která trpí rakovinou a sblíží se s Augustem, jemuž se podařilo tuto nemoc překonat. Ti dva mladí lidé se výborně doplňují, a navíc je spojuje originální pohled na život i na chorobu, která je postihla. "Nejvtipnější smutný příběh" je napsán s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vyprávěčskému talentu vyznívá velmi působivě.

Když bylo Hazel Grace Lancasterové třináct let diagnostikovali jí rakovinu štítné žlázy. Tu ještě přestála, později se však zjistilo, že zákeřná nemoc se v jejím těle opět objevila a tentokrát se přesunula do plic. Nyní je Hazel šestnáct a její plíce jsou chorobou velmi oslabeny a ona tak musí být neustále napojena na kyslíkovou bombu, která jí pomáhá vhánět vzduch do jejího křehkého těla. Zkuste si na chvíli představit, že trpíte smrtelnou nemocí a nemáte v podstatě žádnou naději. Tak nějak je na tom právě Hazel. Sice žije, ale ví, že tenhle těžký boj vyhrát nemůže. Volné dny, kterých má spoustu tráví v posteli čtením stále stejné knihy nebo sledováním televize. To všechno se samozřejmě podepíše na její psychice. A tak začne na přání své maminky chodit na sezení do podpůrné skupiny pro děti s rakovinou. Právě tady se seznámí s o rok starším Augustem Watersem, který kvůli nemoci přišel o nohu, ale nyní je bez známek rakoviny.

Dohromady je svedla nepřízeň osudu. Ti dva si skvěle rozumí, spřátelí se a i když se tomu Hazel snaží bránit, později jejich vztah přeroste v obrovskou lásku. Augustus a Hazel nyní bojují společně. Daří se jim plnit přání, o kterých dřív mohli jen snít. Najednou se zdá, jakoby vše mělo daleko větší smysl. Život ale bohužel není pohádka a někdy ani ta největší a nejupřímnější láska nestačí.

Jedno z hlavních témat této knihy je rakovina. Dalším, ještě výraznějším motivem je osudová láska. Možná to zní jako klišé, ale zdání klame. Americký autor John Green se patrně rozhodl vzít svůj příběh za trochu jiný konec. A tak se Hvězdy od dalších podobných knih výrazně liší. Není třeba hledat otřepanou snahu o hraní na city ani přeslazený románek. Nic takového nenajdete. Kniha sice vyobrazuje život dvou zamilovaných teenagerů, které postihla krutá nemoc, ale vše působí naprosto reálně a bezprostředně.

Každopádně, pokud se chystáte si Hvězdy přečíst, připravte se na to, že je to skutečně velmi emotivní a silný příběh. Určitě doporučuji si nachystat balíček kapesníků, pro hodně citlivé duše, jako třeba já, klidně celou krabici. Je dost možné, že slzy potečou proudem. Teď se možná zdá, že je to strašně depresivní a žalostné. A to taky je. Ale nejen to. Víte, celý ten příběh je nesmírně působivý. Myslím, že autorovi se skvěle podařilo naznačit, jak je důležité vážit si toho, co máme a že bychom měli být vděční za každý okamžik. Tak dojemnou, smutnou, srdcervoucí a zároveň krásnou knihu jsem už dlouho nečetla. Příběh ve čtenáři rozhodně probudí mnohé emoce a zanechá dojem, který jen tak nevyprchá.
Hvězdy nám nepřály není kniha, která by byla nějak akční. Naopak. Všechno je to o pocitech a myšlenkách, ale nudit se rozhodně nebudete. Nic takového ani nestihnete, styl psaní Johna Greena je natolik poutavý a svižný, že pro něco takového, jako je nuda, v jeho příběhu není prostor. Při čtení této knihy jsem si občas připadala jako na horské dráze, nebo spíš jako na Hazelině houpačce. Nahoru. Dolů. Události, které se tu odehrávaly se mnou dokázaly dost hýbat. Jednou jsem se smála skvělým hláškám a vůbec jsem nemyslela na to, co bude následovat. Pak jsem si uvědomila, co to vlastně čtu a bylo to. Emocionálně mě to vyždímalo. Navíc je to opravdu strhující. Člověk čte tuto knihu s tím, že je mu celkem jasné, jak to celé dopadne. Celou dobu, ale doufá, že se plete, že to skončí jinak a musí číst dál a dál, dokud se nedostane až na závěr, kde se konečně dozví, jestli se mýlil nebo ne.
Hlavní hrdinové jsou skvělí. Oba se se svým nelehkým životním údělem dokáží vypořádat svým osobitým způsobem. Nejde to jinak, než jim bezmezně fandit a přát jim jen to nejlepší. Já jsem si je za to, jací jsou, opravdu hodně oblíbila. Ale myslím, že v tomto případě se nedá popsat jejich charakter tak, aby je to, třeba jen vzdáleně, vystihovalo. Hazel i Augustus jsou natolik výjimečné osobnosti, že je poznáte jedině tak, že si přečtete jejich příběh.

Kniha je sice určena pro mládež, ale to v podstatě nic neznamená. Hvězdy nám nepřály si totiž klidně může přečíst úplně každý. A dokonce si myslím, že by to tak mělo být. Tento příběh dokáže rozesmát, rozplakat a dokonce částečně změnit pohled na svět. Každý si z této knihy může něco odnést.

Po dočtení jsem byla dost rozpolcená a pořád se z toho nemůžu vzpamatovat, myslím, že se mi to ani nepodaří. Pořád nad knihou musím přemýšlet. Vlastně ani nevím, jak bych pořádně vyjádřila své pocity a obávám se, že tato recenze bude nesmyslná a vůbec nic vám nedá, ale snad bude alespoň trochu poznat, jak moc mě ten příběh zasáhl a zničil, ale jsem neskutečně ráda, že jsem si něco takového mohla vůbec přečíst.
Moje hodnocení je jasné, plný počet. Sice už jsem toto hodnocení několikrát použila, ale v tomto případě, se to nedá vůbec poměřovat. Dávám 5 hvězdiček, ale nejraději bych to všechno vyjádřila stovkou a ani ta by nestačila. Přečtěte si to, nebudete litovat. Nebo možná chvíli budete, ale pak zjistíte, že jsem udělali dobře. Tuto knihu budete milovat a nenávidět zároveň.