25. prosince 2013 v 14:54 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Origin
Autor: Jessica Khoury
Nakladatelství: Egmont, 2013
Vydání: Hardback, 372 stran
První věta: Řekli mi, že v den, kdy jsem se narodila, si mě strýček Paolo přivinul na bílý laboratorní plášť a zašeptal: ,,Je dokonalá."

Anotace: Džungle skrývá dívku, která nemůže zemřít.
Pia vždy znala svůj osud. Měla počít novou rasu, linii nástupců, kteří porazí smrt. Za tímto účelem se zrodila, byla geneticky upravená k nesmrtelnosti a vychovávaná týmem vědců v tajné skrýši v Amazonském deštném pralese. Nyní ji vědci začínají podrobovat testům, jejichž výsledkem má být dokončení celého nebezpečného projektu.
Co si Pia pamatuje, vždy nejvíc toužila naplnit jejich očekávání. Ale v noci o svých sedmnáctých narozeninách nachází díru ve zdánlivě neproniknutelném plotě, který uzavírá její sterilní domov. Poprvé v životě volná v džungli potkává Eia, chlapce z nedaleké vesnice. Nedokáže odolat a pokračuje v útěcích, aby ho mohla vídat. Zamilují se do sebe a kousek po kousku začínají poznávat pravdu o Piině původu - pravdu se smrtícími následky, která navždy změní jejich životy.

Pie celý její život všichni opakují jak je dokonalá. Ona sama tomu také věří. Aby taky ne, je rychlejší než ostatní, má bystřejší smysly, perfektní paměť a její kůži neprotrhne žádný předmět. Je nesmrtelná. Její existence je výsledkem dlouholetého a především utajeného snažení skupiny vědců. Týmu Immortis. Pia společně s vědeckými pracovníky a několika dalšími zasvěcenými lidmi žije v areálu vědecké stanice jménem Malá Cambridge, která se nachází uprostřed džungle (pro Piu neznámo kde) v Amazonském pralese. Pia je úplně prvním člověkem, který se za pomoci fialové květiny zvané elysie narodil jako nesmrtelný. Vědci se tedy snaží o to, aby k ní brzy přibili další takoví. Další nesmrtelní...

Pia se v podstatě celý život pilně připravuje, aby dosáhla svého velkého snu. Usiluje o to, aby se jednoho dne také stala součástí vědeckého týmu, aby se tak mohla rovněž podílet na vytváření nové rasy nesmrtelných. Má dokonalé znalosti biologie, podrobuje se různým testům, poctivě a bez řečí plní příkazy ostatních. Je v Malé Cambridge spokojená, i když by se ráda podívala mimo areál. To má však zakázáno. Pia vůbec neví, jak vnější svět vypadá, ale věří tomu, že je to tak lepší a že jednou nadejde správný čas a ona se ven přeci jen podívá. A taky, že ano, Akorát dřív, než by si kdokoliv pomyslel... Když totiž jednoho večera objeví malou skulinku v jinak dokonalé zabezpečeném areálu, tedy díru v plotě, její zvědavost je silnější než cokoliv jiného. Tak se Pia dostává za hranice Malé Cambridge, kde se seznámí s Eiem a postupně zjišťuje, že nic není tak, jak ji všichni celou dobu tvrdili...

Ještě přede mnou Počátek četla moje mamka, která jinak vůbec nečte. Kniha ji však zaujala svou obálkou, čemuž se nedá divit, protože je nádherná. Pustila se tedy do čtení a já jsem předpovídala, že se nedostane dál, jak na stranu padesát. Omyl. Čtení ji tak moc chytlo, že knihu nemohla málem ani odložit. Brzy měla dočteno a byla nadšená.

Děj se odehrává uprostřed džungle a myslím, že autorka si pro svoji knihu nemohla vybrat lépe. Povedlo se jí tamější prostředí popsat naprosto skvěle, realisticky a dost podrobně na to, aby si člověk dokázal vše krásně představit. Já jsem tak při čtení měla často pocit, jako bych se sama v Amazonii ocitla a vše viděla na vlastní oči. Líbil se mi i nápad s nesmrtelností, která se sice v podobných knihách objevuje docela často, ale tady to bylo přeci jen trochu jiné. Žádní upíři ani jiné nadpřirozené bytosti, Jessica Khoury to pojala daleko víc z vědeckého hlediska, což podle mě není tolik běžné. Dále do svého díla zakomponovala různé mýty a pověry, které ačkoliv byly pravděpodobně zcela smyšlené, celému příběhu právě v kombinaci se zvoleným prostředím propůjčovaly takovou místy až kouzelnou atmosféru. To se mi na knize moc líbilo.

Můžu říct, že jsem si čtení celkově užívala a bavilo mě to. Je pravda, že děj je trochu předvídatelný, ale na druhou stranu je kniha napsána tak poutavě, že dokáže čtenáře zaujmout a vtáhnout do víru událostí natolik , že nějaké nedokonalosti tolik nevnímá. Nechybí zde, akce, napětí a samozřejmě ani romantika.

,

Zajímavým faktem je bez pochyb to, že Počátek nemá pokračování. Což je celkem nezvyklé. Já jsem si po dočtení říkala, že by možná bylo celkem fajn, kdyby se další díl přeci jen objevil, ale pak mě napadlo, že by se to tím mohlo celé nějak pokazit, což rozhodně nechci. S koncem knihy, ačkoliv pro mě nebyl překvapující, jsem spokojená a líbil se mi. Nakonec jsem tedy usoudila, že je to tak asi lepší. Navíc nebudu muset dlouhé měsíce čekat na vydání a nakonec ušetřím i trochu místa v knihovničce. I když, jak se zdá nějaké volné pokračování se přeci jen chystá, ale s touto knihou to nejspíš moc nesouvisí.

Autorce se moc dobře podařilo vystihnout Piyn postupně se měnící charakter. Zatímco na začátku byla Pia tak trochu namyšlená, sobecká holka, která byla přesvědčena o vlastní dokonalosti tak moc, až nedokázala pochopit, že si to někdo jiný třeba myslet nemusí, jak čas plynul bylo krásně vidět, jak moc byly její názory a chování ovlivněny chorobnými mozky jiných lidí. To všechno dělalo z Piy, zprvu docela protivné hlavní postavy, celkem milou a při nejmenším snesitelnou hrdinku. Celkově by si autorka knihy zasloužila pochvalu za postavy, které vytvořila. Charakter hlavní hrdinky, je opravdu skvěle promyšlený a u dalších postav tomu není jinak. Eio, doktorka Nešika, Antonio a také Paolo nebo Piyna matka jsou postavy poměrně zajímavé a rovněž celkově dobře promyšlené.

Na celé knize bylo krásně patrné, že autorka má vše skvěle naplánované a jde si za tím. Mě se kniha celkově velmi líbila. Kdyby dnes hodnotila moje maminka, bylo by to jasných 5 hvězdiček, ale jelikož já jsem na knize našla pár much, které by stálo za to ještě vychytat, dám 4 hvězdičky. Počátek však můžu s naprosto klidným svědomím doporučit. Stojí to za to a určitě nebudete litovat.

Touto cestou bych ráda poděkovala nakladatelství EGMONT za poskytnutí recenzního výtisku.