21. prosince 2013 v 7:00 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Cinder
Autor: Marissa Meyer
Série: Měsíční kroniky
Nakladatelství: Egmont, 2012
Vydání: Paperback, 400 stran
První věta: Cinder zrezivěl šroub v kotníku a měl stržené závity.

Anotace: Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody - mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci (roboty, vznášedla, své vlastní nefungující součástky), díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou v Novém Pekingu. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit. Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je "pocta", kterou dosud nikdo nepřežil. Ale netrvá dlouho a vědci zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného. Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet…

Ocitáme se v budoucnosti v Novém Pekingu, kde žije Lihn Cinder společně se svou macechou Adri a dvěma sestrami, milou a hodnou Pivoňkou a věčně protivnou a závistivou Perlou. Že se to nezdá jako začátek výjimečného příběhu? To sice ne, ale je třeba myslet na to, že to nejlepší teprve přijde.

Cinder je totiž kyborg. Některé části jejího těla, nenávratně poškozené při nehodě, byly nahrazeny kusy kovu a v těle má kabeláž. Jako kyborg je Cinder okolím zavrhována. Lidem se buď hnusí nebo jim nahání hrůzu. Jak se zdá pro jednu šestnáctiletou dívku je toho víc než dost. Přes to nebo spíš právě proto je Cinder velice schopnou mechaničkou, vyhlášenou svými dovednostmi po celém městě. To k jejímu stánku na tržišti, kde pracuje společně se svou androidí kamarádkou Iko, přivede prince Kaie. Ten potřebuje nutně a především diskrétně opravit svou androidku, která uchovává velmi důležité a cenné informace.... Na práci však mnoho času nezbývá, Cinder se totiž ocitá téměř tváří v tvář Letumóze - zákeřné nákaze, která se nezadržitelně šíří mezi lidmi. Touto záhadnou nemocí, na kterou zatím nebyl objeven lék, onemocní také Cindeřina nevlastní sestra Pivoňka, čímž pro Cinder nastává naprostá změna jejího dosavadního života... Je prodána na pokusy pro výzkum léku na Letumózu, ze kterých se ještě nikdo nevrátil... Ale tentokrát to bude jiné.

Pohádku o Popelce zná snad každý. A právě touto pohádkou se devětadvacetiletá americká spisovatelka Marissa Meyerová při psaní své knihy inspirovala. Rozhodnutím převyprávět klasický příběh se autorka pustila na poměrně tenký led, zariskovala a ono to vážně vyšlo. A přímo skvěle. Je možné, že kniha působí na první pohled docela zmateně a překombinovaně, ale věřte tomu nebo ne, vše, co si autorka pro svůj příběh vymyslela dokonale funguje. Kniha sice obsahuje dost zvláštních a z počátku nejasných pojmů, ale stačí chvilka a čtenář si na netradiční slovník snadno zvykne.

Já osobně jsem předtím žádný retelling nečetla a tak jsem měla trochu obavy, co z toho bude. Ale bála jsem se zbytečně. Autorce se podařilo celý příběh podat velice lehce a nenásilně. V knize se nenachází žádné nejasnosti a bylo vidět, že autorka má vše dokonale promyšlené. Ačkoli se to třeba nezdá, námět knihy je výborný a velice nápaditý. Možná si teď řeknete, že je to prostě Popelka a na tom vás nic nepřekvapí. Ale není to tak. Autorka se sice pohádkou inspirovala, ale na knize to skoro není znát. Jsou zde zachovány určité prvky původního příběhu, ale to je vše. Rozhodně to není žádná vykradačka známé pohádky. Celkově je to úplně nový a originální příběh. Navíc je tato kniha velice čtivá, zajímavá a po většinou také napínavá a pro mě byl v některých částech velký problém knihu odložit. Musím také velmi ocenit originální místo, které spisovatelka pro svůj příběh zvolila, tedy Nový Peking v období po 4. světové válce. Jak se však zdá, pozemský svět Marisse Meyerové nestačil a tak se nedílnou součástí její knihy stal také Měsíc a místní zvláštní obyvatelé. Podle mě to byl dost dobrý nápad. Všechno bylo moc hezky popsáno a vysvětleno. Další takovou zajímavostí, je styl vyprávění. Příběh totiž není vyprávěn pouze z pohledu Cinder, ale také z pohledu prince Kaie, díky čemuž nám jako čtenářům neunikne žádná důležitá informace a kniha tak působí daleko lepším a komplexnějším dojmem.

Je snad jediná věc, která knize ubírá na půvabu. A sice její předvídatelnost pokud jde o jednu záležitost. Autorka totiž ze začátku příběhu přijde s informací, kterou z počátku jen lehce nastíní, ale z které je více méně okamžitě jasné jak to bude dál. Vy, jako čtenář, tak hned víte, nebo alespoň tušíte, co se bude dít. Ale žádná z postav, která by to vědět měla, nemá ani tušení. A samozřejmě to, co jste vy věděli už od začátku je prozrazeno až na úplném konci knihy. Tato věc tedy trochu sráží celkový dojem z knihy. Pokud to však zkusíte určitým způsobem přehlížet, kniha v celkovém součtu vychází opravdu nadprůměrně. Alespoň mě. Ale já věřím, že vám také.

Hlavní postavy knihy jsou sympatické a já jsem si je dokázala rychle a snadno oblíbit. Cinder je skromná a zároveň odvážná dívka, která se snaží vyrovnat se svým nelehkým životním údělem. Jejím mužským protějškem je samozřejmě Kai, milý, šarmantní a spravedlivý budoucí císař, kterého obdivují snad všechny ženy ve Východním společenství. Těmto dvěma jsem po celou dobu ohromně fandila a jsem zvědavá, jak to s nimi bude dál. Pokud jde o hlavní zápornou postavu, která v knize nesměla chybět, myslím že byla zvolena dobře, ale stejně bych ji nejraději profackovala a řekla něco ošklivého. A tak to asi má být.

První díl Měsíčních kronik Marissa Meyerová pojala jako neobvyklé zpracování Popelky a ve druhém díle se dočkáme příběhu o Scarlet, tedy převyprávění pohádky O Červené Karkulce. Mě se celá kniha velmi líbila, oceňuji také autorčin nápad a za sebe můžu knihu jedině doporučit. Mě se čtení líbilo a kniha mě moc bavila. Ode mě tento díl získává krásné 4 hvězdičky, protože je třeba ponechat si nějakou rezervu pro další pokračování, která budou ještě tři. Měsíční kroniky se od nynějška řadí mezi mé nejmilejší série a podle mého názoru stojí alespoň za vyzkoušení. Věřím, že nebudete litovat.

2 lidé ohodnotili tento článek.