6. října 2013 v 22:46 | Ronnie |  Reviews

Bohové z Olympu kladou další úkoly...

"Po klidném školním roce se na mně valí další problémy.
Poslední den školy to začalo! Hodina tělocviku se proměnila ve vybíjenou s lidožravými obry a Grover se dostal do průšvihu.
Další špatná zpráva: Táboru polokrevných hrozí zničení...
Vydávám se s přáteli na výpravu, ze které se nemusíme všichni vrátit živí...
Jdeš do toho s námi?"

Od doby, co Percy Jackson zjístil, že vůbec není obyčejný kluk a zároveň vyřešil krádež mistrovského blesku nejvyššího z Olympských bohů, Dia, uběhl už rok. Mezitím žil Percy poměrně v klidu se svou matkou a samozřejmě nastoupil do nové školy, o které doufal, že to v ní bude lepší, než v těch předešlých... Nyní ho však čekájí další prázdniny v Táboře polokrevných, napůl božských dětí. Sem se vrací rád, těší se na své kamarády, navíc si dobře uvědomuje, že tohle je místo kam patří. Percy se do Tábora dostává za dramatických okolností, které zahrnují kanibaly, tři podivné stařeny řídící taxi a jako ,,bonus" ještě rozzuřeného mechanického býka na jindy bezpečném a nedobytném Vrchu polokrevných, kde se celý Tábor nachází. Místo bývalo chráněno kouzelným stromem, ten však někdo otrávil a jediným způsobem, jak strom zachránit a vrátit tak Táboru zpět bezpečnost, je nalezení Zlatého rouna... a aby toho nebylo málo, Percyho pronásledují zlé sny. V těchto snech se mu zjevuje jeho kamrád, satyr a ochránce, Grover, který se vydal hledat boha přítrody Pana. Teď je ve velkém ohrožení a jediný, kdo mu může pomoci je právě Percy... Syn boha moří, odvážný mladík Percy Jackson, se tak vydává na nebezpečnou cestu přes obávané moře nestvůr za záchranou Grovera a posvátného léčivého rouna. Naštěstí v tom ani tentokrát nebude sám, doprovodí ho kamarádi Annabeth a Tyson...

Na druhý díl ze série o Percy Jacksonovi jsem se hodně těšila. Je pravda, že první díl mě úplně neuchvátil, byl to však moc pěkný úvod a na pokračování jsem tak byla přece jen zvědavá. Navíc jsem z různých recenzí věděla, že tato série má vzestupnou tendenci a tak jsem předpokládala, že tento díl by mohl být lepší než ten předchozí. A to taky byl. Čtenáři je zde opět nabídnuta spousta řecké mytologie. Mě osobně byla naservírována velká porce zajímavých informací, které autor knihy Rick Riordan umí podat opravdu poutavě a zároveň dostatečně jednoduše a srozumitelně. Vytváří tak příběh, který dokáže patřičně zaujmout. Je to možná i tím, že kniha je primárně určena mladším čtenářům, kteří nejspíš nestojí o přehnané složitosti. Chtějí akční, napínavý příběh. A toho se jim také, řekla bych v plné míře dostane. To, že je kniha spíš pro děti, ale v žádném případě neznamená, že by se starším čtenářům nelíbila. Vůbec ne. Právě naopak. V tomto případě vůbec nejde o to, pro koho je kniha určena. Vlastně si myslím, že na tom celkově moc nezáleží a v případě Percyho Jacksona už vůbec ne. Knihy z této série jsou napsány lehkým a příjemným stylem. Autor se ničím zbytečně nezdržuje a děj tak plyne naprosto svižně. Navíc se v příběhu vždy najde zajímavá zápletka, kterou je třeba vyřešit.

Tento díl se mi určitě líbil víc než ten první, vliv na to mělo nejspíš i to, že celý děj byl pro mě naprostou novinkou. V případě Zloděje blesku, jsem totiž nejdřív viděla film a tak na mě kniha už tolik nezapůsobila. Asi neměla ani moc šanci, protože jsem už dopředu věděla, alespoň zhruba, co se kde a jak stane. Filmové zpracování sice není stejné jako to knižní, nekopíruje úplně přesně svou předlohu, ale určité osnovy se drží a tak už pro mě nezbylo moc prosotoru pro překvapení... Ale zpět k Moři nestvůr. Tady jsem si mohla všechno krásně vychutnat. Tu nevědomost, pocity napětí při výpravě a podobně. Kniha je samozřejmě určitým způsobem předvídatelná, ale ne za všech okolností a ve všech případech. Já jsem se snažila o dalším průbehu knihy zbytečně příliš nepřemýšlet a spíš si vychutnávat aktuální okamžiky a nakonec jsem byla překvapená víc než dost. Hlavně tedy samotným konecm, ten mě vážně dostal. Konec však nebyl to jediné, co mě zaujalo. Hodně se mi líbilo putování po moři nestvůr a hlavně vše okolo rouna.

Svůj podíl na tom, jak moc se mi kniha líbila, mají samozřejmě také postavy. V tomto díle vystupuje známe trio, Percy, Annabeth a Grover, které mám všechny moc ráda, přidávají se k nim však další postavy, které poměrně zásaním způsobem vstupují do děje a ovlivňují ho. Určitě bych měla zmínit Tysona, kterého jsem si hodně oblíbila. Je to takové milé trdlo, které občas vyvede nějakou tu hloupost, ale zároveň je nesmírně oddaný, rozhodnutý pomoci přátelům za všech okolností a je to prostě skvělý malý velký kluk se srdcem na pravém místě. O zajímavé a také zábavné momenty se postaral posel bohů, ochránce cest a poutníků, Hermés. Takže to musím taky ocenit. Vtipný bůh? Nakonec, proč ne. Příběhu to jedině pomáhá.

Moje celkové hodnocení může být jediné kladné. Dočkala jsem se dalšího skvělého dobrodružství, zajímavé výpravy, opět jsem se skrze stránky setkala se svými oblíbenými postavami, pobavila jsem se a čtení si opravdu užila. Jak už jsem jednou zmínila, druhý díl se mi líbil více než ten předešlý a proto dávám 4 hvězdičky a jsem zvědavá, jak se bude příběh sympatického a statečného hrdiny Percyho Jacksona a jeho přátel dál vyvíjet.

Za poskytnutí výtisku k recenci děkuju nakladatelství FRAGMENT.