18. července 2013 v 14:01 | Ronnie |  Reviews

Anotace: Jmenuji se Percy Jackson.
Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu.
Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr.
Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia.
Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi?
Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!

Percy Jackson je dvanáctiletý, trochu problémový, kluk, trpící poruchou pozornosti a dyslexií. Až na tyhle ,,drobnosti" a taky fakt, že je tím nucen velice často měnit školu, je Percy naprosto normální kluk, tedy alespoň na první pohled... Všechno se změní v den, kdy se svojí třídou z internátní akademie Yancy, kde momentálně studuje, navštíví muzeum. Z počátku se zdá, že je to den jako každý jiný, nudná školní exkurze, na tom přece není zdaleka nic zvláštního. Ale to, že se nepříjemná učitelka matematiky z ničeho nic promění v létající příšeru s kožnatými křídly, to není zrovna běžná součást výuky. A přesně to se taky stane. Percy je napaden svou ,,učitelkou", která ho obviňuje z krádeže Blesku a po té, co se mu nějak podaří ji zahnat pomocí pera, vážně pera, které se záhadným způsobem proměnilo v meč, myslí si, že má snad halucinace. Tuhle jeho domněnku potvrzuje i to, že zmíněná matikářka snad ani neexistuje, zkrátka v celé škole o ní nikdo vůbec nic netuší... Zvláštní události toho dne Percymu dlouho leží v hlavě, ale teď je před ním konec školního roku, začínají prázdniny a on se má na léto vrátit domů ke své mámě, a bohužel také k jejímu odpornému a smrdutému muži Gabovi...

Další události pak berou nečekaně rychlý spád. Percy se svou matkou odjíždí na prázdniny, kde zavítá naprosto nečekaná návštěva v podobě jeho kamráda, jediného kamráda, Grovera. Byl ukraden Blesk! Percymu hrozí nebezpečí! Všichni tři se tak vydávají na místo jemu neznámé, do tábora Polokrevných. Zmatený Percy vůbec netuší, co se děje. Ani neví jak a najednou se ocitá na zvláštním místě a jediné, co ví je, že jeho matka je pryč, on je zloděj a navíc... Polobůh.... a to vše jen předchází něčemu dalšímu... Percyho čeká výprva za hledáním Diova Blesku, aby odhalil pravého zloděje, očistil své jméno a zamezil válce mezi Bohy. Naštěstí v tom není sám a z výpravou mu budou pomáhat kamarádi Grover, mimochodem satyr a Annabeth. Dobrodružství může začít.

Percy Jackson se dostává do tábora Polokrevných, což je jediné bezpečné místo pro lidi jako je on, pro polobohy. Polobohové jsou potomky bohů a lidí a už jen tím, že se vůbec narodili jsou ve velkém nebezpečí. Proto existuje tábor Polokrevných, kde jsou tyto děti chráněny před různými nestvůrami, kterými se to všude jen hemží a jež by je rády zprovodily ze Světa.

Hlavní zápletkou knihy je kráděž Diova mistrovského Blesku, nejvyššímu bohu Olympu se samozřejmě nelíbí, že byl ukradem symbol jeho obrovské moci a tak hrozí tím, že rozpoutá válku pokud mu Blesk nebude vrácen. Obvinění z krádeže padá právě na Percyho, každý si myslí, že to byl on, ale je nutné podotknout, že to mohl být kdokoliv, kterýkoliv Polokrevný může být zlodějem Diova Blesku, ale Percy nemám mnoho času, musí Blesk rychle najít...

Celá kniha je opředena množstvím řeckých bájí a pověstí, v průběhu vyprávění se seznámíme s mnohými Bohy, čtenář se dozví, co byli zač, kdo byl kdo a to je rozhodně velkým přínosem, protože se toho může člověk dost dozvědět. Kniha staví na faktech, tedy to, co se dozvíme o Bozích, jejich moci a vztazích je v podstatě výtah z mytologie, najde se zde samozřejmě pár smyšleností, které jsou však beze sporu nutné pro dotvoření celého příběhu.

Autor knihy Rick Riordan vytvořil poutavý příběh, podařilo se mu skvěle spojit moderní svět s řeckou mytologíí, kterou do svého vyprávění zakomponoval naprostlo lehkých a nenásilným způsobem. Například, hora Olymp, domov bohů, se v jeho knihách vůbec nenachází v Řecku, vše se posunulo na západ a pokud by se někdo chtěl na Olymp podívat, stačí vyrazit do New Yorku do 600. patra Empire State Building a má vystaráno.

Předtím než jsem se pustila do čtení knihy, jsem viděla film. Ten se mi docela líbil, nebylo to sice nic, co by mě totálně
dostalo, protože já takový typ příběhu příliš nevyhledávám, ale film mě celkově bavil. I přesto jsem se knižní předloze poměrně dlouho snažila vyhýbat, protože jsem byla přesvědčená, že to vůbec nebude nic pro mě. A byl to velký přímo obrovský omyl. Já jsem nevěřila, že mě kniha zaujme, protože nemám přiliš v oblibě podobně laděné knihy, ale rozhodla jsem se, že to alespoň zkusím. A udělala jsem moc dobře. Kniha respektive celá série je sice primárně určena mladším čtenářům, ale to rozhodně neznamená, že by se nemohla líbit i těm starším nebo klidně dospělým. Styl jakým je kniha napsána je přizpůsoben věkové kategorii, které je určen, takže se zde nachází poměrně dost velké písmo, ale to já osobně jedině oceňuji, protože tak celý příběh plyne rychle a příjemně. Kniha je vtipná, čtivá, místy velmi akční a hodně zajímavá. Nachází se zde kus řecké mytologie, která mě sice nikdy dřív nijak výrazně nezajímala, ale po přečtení knihy se to změnilo a já jsem si na toto téma začala zjišťovat mnoho informací, tak moc mě to teď zajímá. Rick Riordan si mě svým poutavým příběhem získal, i když musím podotknout, že tento díl beru spíš jako takový rozjezd, kterým taky je. Celkově se mi děj knihy líbil, ale byly i momenty, kdy se mi do čtení tolik nechtělo, bylo to poměrně předvídatelné, ale já to přisuzuju především tomu, že jsem předtím viděla film a tak jsem už dopředu spoutu věcí očekávala. I tak se ale jedná o moc hezkou knihu.

Ještě musím zmínit postavy. Ty mi byly ohromně sympatické. Percy si mě získal hned na začátku a i když je hodně mladý, takže jsem si ho tak úplně nemohla předtavovat tak, jako ve filmu a měla jsem obavy, že se mi i proto kniha nebude líbit, nakonec mi jeho věk vůbec nijak nepřekážel. Percy je sice trochu drzý, ale na druhou stranu, čemu to vadí? Je taky statečný a i když ho kolikrát museli zachraňovat druzí, je to prostě hrdina. I když je mu jen dvanáct.

Grover a Annabeth, jsou oba super. Mám je moc ráda. Je pravda, že Grover je trochu strašpytel, ale nakonec v průběhu celého příběhu se vyvíjí správným směrem a nakonec se z něj stává poměrně statečný satyr, navíc pro kamarády by udělal téměř cokoliv a to se taky musí ocenit. Anabeth je nemírně chytrá holka, která si dokáže v každé situaci poradit a to se vždycky hodí, navíc, kdo jiný by mohl Percymu říkat ,,chaluhový mozečku"?

Zloděj Blesku je moc hezký rozjezd jedné velmi zajímavé série. Tím, že se jedná o první díl, to bylo opravdu spíš seznamovací a najdou se zde i slabší chvilky, ale myslím si, že kniha je podařená, i když pro mě nebyla tolik strhující. Ale
přesto ji můžu jedině doporučit, protože je to údajně díl od dílu lepší, což můžu částečně potvrdit. Takže Percyho první dobrodružství si ode mě získává 3,5 hvězdičky, nakonce série má pět dílů, takže je potřeba poměrně velká rezerva do budoucna, kterou však nejspíš plně využiju.

4 lidé ohodnotili tento článek.