Recenze: Impresionisté: jejich životní příběhy

17. července 2013 v 17:38 | Ronnie |  Reviews
Originální název: The Private Lives of the Impressionists
Autor: Sue Roeová
Nakladatelství: Metafora, 2012
Vydání: Hardback, 384 stran
První věta: Seina se klikatila ve svém úzkém řečišti od Paříže až k pobřeží Normandie a spojovala kraj mezi nimi v jeden společný region.

Anotace:Všichni víme, kdo byliMonet,Manet,Cézanne,RenoirneboDegas, ale jen málokdo ví, jací to byli lidé, jak žili, koho milovali... Autorka téhle nanejvýš zajímavé knížky se toho úkolu ujala, a přestože jde o literaturu faktu, rovnýma nohama se ocitneme v Paříži 19. století. Na trůně dosud sedí císař Napoleon III. a první mladí malíři se ucházejí o přijetí do prestižních ateliérů.
Barvitě a poutavě - právě jako na impresionistickém plátně - se před námi odvíjejí jejich spletité a často nelehké osudy. Tehdejší společnost nebyla na připravená na portréty pijáků, pradlen či dámiček polosvěta a své zklamání jim splácela opovržením.

Nechme se tedy pozvat do Pařížské opery, kde Degas v šeru skicuje své baletky, do proslulé tančírny v Moulin de la Galette, kde v ryku hudby maluje mistr Renoir, k Édouardu Manetovi, který právě čelí zdrcující kritice za svou "nemravnou" Snídani v trávě...

Impresionusmus je umělecký směr, který vznikl koncem 19.století. Jeho cílem je malba v přírodě, kde se snaží zachytit atmosféru dané chvíle, její neopakovatelnost a okamžik duševního rozpoložení, klade velký důraz na emoce a vznikl v podstatě jako reakce na ateliérovou malbu. Impresionismus získal své pojmenování podle obrazu Clauda Moneta - Imprese - východ slunce. S prosazením Impresionismu nastal rozvoj moderního umění.

Na začátku knihy nás britská autorka Sue Roevá zavede do Paříže, kde se setkáváme s tehdy velice mladým Claudem Monetem, kolem kterého se odvíjí hlavní dějová linie knihy, Monet právě míří do jednoho místního ateliéru, kde se má naučit malovat. Tady se setkává s dalšími umělci, Bazillem, Sisleyem a Renoirem. Čtenář rozhodně není ochuzen ani o životní osudy ostatních impresionistů, s těmi nás autorka po celý čas postupně seznamuje.

Kniha je napsána velice poutavě a barvitě, autorka si na všem dala opravdu záležet a vše je velmi příjemně zpracované a napsané. Ačkoliv se jedná o literaturu faktu nikoliv o beletrii, jak jsem většinou zvyklá, knížka se mi i tak četla velice dobře, je čtivá a především velice zajímavá svým obsahem. Autorce se povedlo napsat svou knihu skvěle, je psaná tak zvláštním, lehkým stylem, fakta jsou v knize podána tak, že vůbec nejsou nudná nebo dokonce otravná, naopak je zde vše vysvětleno velmi příjemným způsobem a čtenář tak má možnost se o daném tématu dozvědět, co možná nejvíc opravdu srozumitelným a jednoduchým způsobem.

Já osobně jsem před začátkem čtení měla trochu obavy, zda se mi kniha bude líbit, ale teď vím, že to bylo naprosto zbytečné, kniha je to opravdu skvělá, získala jsem díky ní pěkný rozhled, dozvěděla jsem se spoustu nového. O Impresionismu jsem toho předtím zrovna moc nevěděla, jen to, co jsem se dozvěděla na hodinách litetury ve škole, kde mě ale toto téma příliš nezaujalo. O to víc mě však překvapilo, jak moc se mi kniha líbila. Obrazy impresionistickým malířů se mi sice dlouho líbily, ale nikdy jsem k tomuto uměleckého směru neměla v podstatě žádný větší vztah, proto jsem si myslela, že mě kniha spíš nezaujme, ale tak to rozhodně není, kniha se mi velmi líbila a čtení jsem si užila.

Je zajímavé, že tehdejší doba byla pro umělce, jež jsou dnes tak známí, obdivovaní a zbožňovaní, velmi krutá. Nebyli pochopeni tehdejší společností, jejich tvorba byla dopředu shazovaná a zatracovaná a přitom dnes jsou jejich díla s pýchou vystavována a lidé je milují. Impresionismus, ač to tak tak na začátku třeba vůbec nevypadalo, si našel své zasloužené místo a právem tvoří významnou součást uměleckých dějin.

Kniha se mi velmi líbila, spoutu jsem se toho dozvěděla a já se ráda vždy něco přiučím, což mi právě knihy často poskytují a tato rozhodně. Líbí se mi jak je v knize vše krásně a srozumitelně vysvětleno, čtenář se postupně dozví, jak Impresionismus vznikal a přitom vše plyne téměř samo. Není to těžká četba, i když to tak může vypadat. Autorka si se svým úkolem poradila skvěle a já osobně můžu knihu jedině doporučit a dávám zasloužených 5 hvězdiček.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství METAFORA.