8. května 2013 v 12:52 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Lifeboat
Autor: Charlotte Roganová
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2012
Vydání: Hardback, 280 stran
První věta: Dnes jsem šokovala právníky, a dost mě překvapilo, jak na ně dokážu zapůsobit.

Anotace: Dvacetiletá Grace Winterová - novomanželka a čerstvá vdova - stojí před soudem a bojuje o život.
Strhující vyprávění o mladé ženě, která se po sňatku s bohatým obchodníkem plaví na zaoceánském parníku, který se z ne zcela vysvětlitelných důvodů začne potápět… Grace se na poslední chvíli dostane na záchranný člun. Ten je však zcela přeplněný a jen stěží je možné zvládnout nerovný boj s oceánem. Tíživá otázka, zda budou zachráněni, drsné podmínky, nedostatek potravy i vody, šílenství, slunce, nekonečné moře... to všechno nutí lidi na člunu ukázat svůj charakter a odhalit se až na samou dřeň. Grace přežije díky silné vůli - a také díky činu, který se na člunu zdá přirozený, ale v bezpečném životě na souši ji postaví před soudní tribunál.
Koho soud uzná vinným a koho nevinným? Je ale vůbec možné soudit někoho, kdo prožil peklo?

Grace se společně se svým manželem krátce po svatbě plaví za jeho rodiči na luxusním parníku Císařovna Alexandra, loď se však potopí a několik lidí, kterým se podařolo uniknout z hořící lodi, se ocitají na zachranném člunu. Mezi nimi je i Grace, ale je sama, bez svého muže, o kterém v tom okamžiku vůbec nic neví, nemá tušení jestli přežil. Záchranný člun, na kterém se ocitá Grace je však přeplněný, podobně jako ostatní čluny a mezi lidmi ve člunu pomalu propuká panika, jejich člun je příliš plný, není zde dostatek potravin, lidé mají hlad, žízeň, nemají žádné zprávy o svých rodinách a neustále je obklopuje všudy přítomný strach ze smrti, kterým nad jejich člunem krouží jako bouřkový mrak...

Na knize mě na první pohled zaujala krásná obálka modré barvy, pro kterou mám velkou slabost. Co mě na samotné obálce, kromě její barvy je ta prázdnota, která se rozprostírá okolo malého člunu plného lidí, to na mě působí docela mrazivým dojmem. Zaujala mě taky anotace, díky které jsem očekávala napínavý příběh, proto jsem se rozhodla, že si toto knihu chci přečíst.

Z celého příběhu na mě dýchala velice ztísněná atmosféra, která na člunu do zajista panovala. Neustále jsem musela přemýšlet o tom, jak bych se cítila já, kdyby mě něco takového potkalo. A popravdě nevím, vůbec si nedokážu představit tu bezmoc, kterou museli přeživší cítit, ten strach, který se plíží všude kolem a co je asi nejhorší, tu nejistotu, že nevíte, co bude dál, jestli vůbec přežijete. To bych opravdu nechtěla zažít a je to něco, co mě na příběhu děsilo. Očekávala jsem něco podobného, a podle mě se autorce povedlo příběh vyprávět hezky barvitě. I když jedna věc mě trochu zaráží a sice to, že je příběh vyprávěn formou deníku hlavní hrdinky, která ho ale sepisuje až v okamžiku, kdy už na člunu vůbec není a kdy už uplnyula od popisované události nějaká doba. Všechno ale bylo popsáno docela podrobně a opravdu nevím jestli by si to člověk všechno tak pamatoval, i když přece jen se jednalo o významnou událost, která člověka poznamená. Takže do toho se nebudu moc poštět, jen mě to napadlo. Každopádně popis toho dění na člunu je opravdu dobrý, myslím, že to se autoce vážně povedlo.

Příběh celý začíná v podstatě v okamžiku, kdy probíhá soud s Grace, která je poté, co se logicky, dostane do bezpečí ze záchranného člunu, obviněna z činu, který musela udělat pro svou vlastní záchranu. Tady přichází na řadu otázka - co byste byli schopni udělat pro svou vlastní záchranu a pro to, aby jste přežili. Grace pro to udělala maximum, v tom okamžiku se to zdálo jako správné řešení, protože to bylo jediné možné řešení, teď jí ale hrozí trest. já osobně nevím jestli bych něco takového dokázala a ani mi to nepřišlo tolik správné, nicméně bylo hodně zajímavé sledovat celý běh události, jak se to vyvýjelo a co přesně vedlo postavy k tomu, aby se chovali určitým způsobem, jak to bylo popsáno v knize. Kniha byla místy docela psychologická, jednalo se hodně o pocity a myšlenky a já osobně jsem čekala něco trochu víc akčního. Drama to určitě je, o tom není pochyb, ale mě příběh místy i docela nudil a přišlo mi to trochu zdlouhavé.

Autorce se podařilo příběh napsal zajímavě, čtenáře tento námět jistě upoutá, pro mě bylo velkým plusem taky to, že se příběh odehrává dva roky po Titanicu, pro který mám docela slabost, takže mi kniha v tomto směru Titanic zase trochu přiblížila, protože myslím, že ty pocity lidí musí být v obou případech ve sposutě věcech podobné. Inspiraci čerpala Charlotte Roganová z námořnické rodiny, ve které vyrůstala, což jí jistě ve vyprávění pomohlo.

Záchranný člun je rozhodně zajímavá kniha, která se mi v mnoha ohledech líbila, v mnoha ale také nelíbila. Jak už jsem zmínila, mě osobně příběh místy nudil a co mi dost vadilo, byl chrakter hlavní postavy, já bych se asi nedokázala zachovat tak, jako ona, ale je jasné, že to prostě nedokážu objektivě posoudit, nicméně, můj vztah ke Grace je spíše chladný, nedokázala jsem si ji moc oblíbil, což v mých očích posouvá knihu trochu níž, proto dávám 3 hvězdičky, ale i tak bych ji s klidem doporučila, určitě by bylo nejlepší, aby jste si udělali vlastní názor.

Děkuji nakladatelství FORTUNA LIBRI za poskytnutí recenzního výtisku.