5. května 2013 v 12:30 | Ronnie |  Reviews

Originální název: The Dead- Tossed Waves
Autor: Carrie Ryan
Série: Les rukou a zubů
Nakladatelství: Mladá Fronta, 2012
Vydání: Hardback, 418 stran
První věta: Vypráví se, že lidé se i po Návratu snažili tu horskou dráhu udržet v provozu.

Anotace: Gábi vede klidný život v bezpečí svého městečka u moře, za hradbou. Nechává přátele snít o Temném Městě na pobřeží a sama vše jen pozoruje z majáku. Nic jiného než domov nikdy nepoznala. Nic jiného ke štěstí ani nepotřebuje. Ale život po Návratu nemůže být bezpečný. Existují nebezpečí, která ani hradba nezastaví. Gabrielina matka si myslela, že svá tajemství nechala v Lese rukou a zubů, ale tajemství v jejich světě nezůstávají pohřbena - stejně jako mrtví. Gabrielin svět se začíná hroutit. Jeden večer za hradbou… Jeden kluk, kterého Gábi znala odjakživa, a jeden zahalený tajemstvím… Jeden okamžik nepozornosti, a půlka Gabrieliny generace je mrtvá, druhá půlka uvězněná. Gábi ví jediné: Jestliže má ještě doufat v budoucnost, musí se postavit lesu z matčiny minulosti.

Gábi žije v majáku se svou matkou Mary, která likviduje mudo, kteří jsou vyplaveni na pláž. Gábi je obyčejná, avšak trochu bázlivá a někdy až příliš vyděšená dívka, která přesně dodržuje stanovená pravidla, nikdy je neporušuje, má strach z následků, které hrozí a které číhají na každého, kdo se odváží překročit vymezené hranice. Je tedy úplně jiná než její matka, která byla vždy silnou, neohroženou a statečnou ženou, která ví, co chce a jde si za tím... jednou se však Gábi i přes všechny své obavy vydá společně se svými přáteli za hranice města kde žijí, do opuštěného zábavního parku s rozpadajícími se atrakcemi. Má strach, ale chce udělat dojem na chlapce, který se jí líbí, na Catchera, a tak se nechá přesvědčit. Z počátku vše vypadá klidně, všichni se baví a jsou veselí, dokonce i Gábi se dokáže uvolnit a vnímat vše, co jí tato noc může nabídnou... věci však dostanou velice rychlí spád, když se v zábavním parku objeví jedna z narušitelek a začne šiřit nákazu. Jedním z nakažených je i Catcher a Gábi nezbývá nic jiného než ponechat své prátele jejich vlastnímu osudu a utéct....

Vlny zmítané smrtí jsou volným pokračováním hororové romance Les rukou a zubů z pera americké spisovatelky Carrie Ryanové. V tomto díle se setkáváme s úplně novými postavami, hlavní hrdinkou je zde Gabriella, dcera Mary, která vystupovala v prvním díle. Gábi je pravý opak své matky a tak se nám nabízí možnost vidět příběh z jiného úhlu než tomu bylo u předchozího dílu. Na rozdíl od jedničky, kde byl poněkud delší úvod, v tomto díle není nouze o akční a napínavé momenty hned od začátku.

Celá kniha je vyprávěna v podobném duchu jako první díl, ale změnou hlavní hrdinky se před námi otevírá spousta novýchm možností. Gábi přemýšlí úplně jinak než Mary a je možné, že daleko víc lidí v ní najde podobu sám se sebou, a tak si ji i víc oblíbí, ona je taková, že se opravdu bojí toho, co by mohlo přijít, má strach z nákazy, která všem hrozí a řekněme si upřímně, kdo by se nebál?. Občas může být ten její strach sice otravný a zdát se až moc přehnaný, ale je třeba uznat, že důvot k obavám tady skutečně je a ne zrovna malý. Na druhou stranu. postupem času, jak se celý příběh vyvýjí, je krásně vidět, že i Gábi se mění, stává se odvážnější a tím ještě sympatičtější hrdinkou.

Když se dostanu dál, do hloubi příběhu, najde se tady celá sposuta nečekaných zvratů, zajímavých okamžiků, které celé knize dodávají neuvěřitelnou čtivost. Momenty, kdy čekáte, že se něco stane tak nebo onak a pak je to najdenou úplně jinak, těch je tu mnoho a já je jedině oceňuju. Co je pro mě u tohoto dílu velice důležité je to, že se zde vysvětluje většina věcí, které v předchozím díle nebyly dořešeny, teď už tedy čtenář ví, co následovalo po ukončení prvního dílu a jak to bylo dál. Pokud vám na jedničce vadilo, že skončila hodně otevřeně, tak tady se všechno vysvětlí. Takže pokud jste tuto sérii začali číst, rozhodně doporučuju v tom pokračovat. Druhý díl je daleko napínavější, řeší se tady velké množství zajímavých věcí, více o nečistých, odhalení šokující minulosti hrdninů a na konci příslib hodně zajímavého pokračování v podobě třetího dílu.

Já osobně jsem sérii začala číst asi před dvěma roky a tehdy jsem s podobně laděnými knihami neměla zkušenosti a možná i to zapříčinilo, že se mi první díl až tolik nelíbil. On je sice zajímavý a čte se taky moc dobře, ale mě události knihy opravdu děsily a na to jsem nebyla zvyklá. Přišlo mi to brutální až nechutné a i když se mi to celkově docela zamlouvalo, myslím tedy pojetí knihy, měla jsem hodně rozporuplné pocity. Po pokračování jsem tedy původně ani moc sáhnout nechtěla, ale v poslední době se mi to hodně rozleželo v hlavě a navíc jsem narazila na hromadu kladných recenzí, proto jsem se rozhodla to ještě zkusit a rozhodně toho nelituju, naopak z událostí ve druhém díle jsem doslova nadšená a jsem neuvěřitelně zvědavá, jak celý příběh dopadne.

Pokud stále váháte, neváhejte a knihu si přečtěte, zkuste to a uvidíte, co na knihu řeknete. Pokud se vám první díl líbil aspoň trochu, tenhle se vám bude líbit taky a trofám si tvrdit, že ještě víc. Série je opravdu originální navíc se čte téměř sama, mě se moc líbí a vlastně se řadí mezi mé nejoblíbenější, ačkoliv to tak po prvním díle rozhodně nevypadalo. Za mě bez dalšího přemýšlení 5 hvězdiček.