Recenze: Zápas o osud lidstva

10. listopadu 2012 v 21:50 | Ronnie |  Reviews
Originální název: The Daykeeper's Grimoire
Autor: Christy Raedeke
Série: Mayské proroctví
Vydání: Paperback, 320 stran
První věta: V první řadě vás hodlám ušetřit toho, že byste celým dvaasedmdesát stránek poslouchali, jak jsem se dostala na skotský hrad na ostrově Huracan, který leží uprostřed černého zvířeného moře.

Anotace: Šestnáctiletá Caity odhalí význam podivných znaků vyřezaných v obložení svého pokoje. Jde o dávné mayské proroctví, které jí přisuzuje důležitou roli v osudu lidstva. Bude mít dostatek sil a především odvahy vzít na sebe nelehký a nebezpečný úkol?

Caity Mac Firelandová se společně s rodiči stěhuje ze San Franciska do skotského hradu jménem Breidablik, ležícím na ostově Huracan které se od nynějška stává rodinným dědictvým. Zpočátku Caity doufá, že tento jejich ,,výlet" bude trvat jen přes prázdniny a že potom se všechno zase vrátí do starých kolejí a její život bude jako dřív. Pocítí však velké zklamání, když se dozví, že její rodiči se rozhodli na hradě prozatím zůstat a vybudovat z něj hotel. Caityin klidný a dokonce poněkud nudný život zde však naruší nečekaná událost, kdy dívka nalezne na hradě tajnou komnatu a na jejich zdech vytesaná velice zvláštní zmanení. Ze zvědavosti, chce samozřejmě zjístit, co tyto tajemné znaky zmanenají, odhalení pravdy jí však opravdu šokuje. Dozvídá se totiž, že ony zmíněné znaky velice úzce souvisí s ní samotnou a že v celé této záležitosti, má daleko větší roli, než by ji kdy v životě vůbec mohlo napadnout.

Anotace knihy napovídá, že se bude jednat o děj spojený s Mayským protoctvím ohledně konce Světa, což je hlavně v poslední době jistě velice diskutované téma, nespíš proto, že se stává čím dál tím aktuálnějším, proto přirozeně lidi zajímá, jak to všechno bude, co je na tom pravdy, co stane a co naopak nestane....

Samotný námět knihy je tedy opravdu velice zajímavý a já jsem se na čtení moc těšila, protože doměnky nebo dokonce proroctví o konci Světa, který by měl tedy údajně nastat koncem roku 2012, mě už dlouhou dobu opravdu dost zajímají a proto jsem byla opravdu zvědavá na to, jak tuto problematiku autorka ve svém příběhu vykreslí a jak vůbec celé téma pojme. Námět na knihu má tedy jistě velký potenciál, ale mě samotné příjde, že je spíš nevyužitý, protože se mi nezdálo, že by se autorka tak docela věnovala tomu, co naznačovala anotace a bohužel jsem se tedy ani nedozvěděla žádné nové zajímavé teorie k této věci.

Osobně jsem čekala rozhodně něco napínavého, nějaké velice ztrhující čtení, možná i mrazivé, protože přeci jen, ten námět naznačuje, že by to takové určitě být mohlo, jedná se totiž o poměrně reálnou hrozbu, která se může vyplnit, címž příběh v člověku může vyvolat daleko silnější emoce. Musím, říct, že mě tedy docela sklamalo, že jsem se ničeho takového nedočkala a jak tvrdí více čtenářů, i mě přišla kniha spíš děcká a je určitě pravda, že pro mladší věkovou kategorii by asi byla kniha o něco vhodnější a nejspíš by z ní takoví čtenáři měli daleko větší prožitek. To ovšem neznamená, že se mi kniha nelíbila. Ano, čekala jsem sice něco docela jiného, ale tímto se z knihy stala výborná oddechovka, takže to taky oceňuju, ale i přesto jsme poměrně zklamaná, že jsem se nedočaka dobrodružství, na které jsem se tolik těšila.

Celkově se tedy nejdená o nic moc originálního. Hlavní hrdinkou příběhu je náctiletá dívka a to by toho bylo, kdyby se do všeho nepřimotal krásný a prostě úplně úžasný chlapec. A tak mi příjde, že se tedy kniha zbytečně moc věnovala samotným postavám a to o co tam mělo jít nesjvíc autorka občas docela pozapomínala. A vůbec z toho, co se o autorce můžeme dočíst na konci knihy, by člověk asi očekával, že své nepochybně skvělé a přínosné zkušenosti využije a více promítne do příběhu, to se sice částěčně stalo, ale pro mě to bylo pořád málo.
Ale aby to nevypadalo, že na knize nedokážu najít nic pozitivního, něco by se určitě našlo a tak přesto, že hlavní postavy mi k srdci zase tolik nepřirostly, opička Pan Papírek, byl opravdu skvělý.

Nejspíš vypadá tak, že se mi kniha vůbec nelíbila, ale tak to určitě není, nepopírám, že mě docela mrzí, co se z knihy vyklubalo, ale alespoň to bylo příjemná odpočinkocá četba. Po dalších dílech někdy v budoucnu nejspíš sáhnu, teď už alespo'ń vím, co mám čekat a tak bych snad neměla být nemile překvapena. Ale pokud je Vám řekněme kolem 15 let, možná spíš o něco méně, tak by se Vám kniha určitě mohla zalíbit. Knize tedy dávám 3 hvězdičky a uvidíme, co bude dál.