Recenze: Lucerna v temnotě

10. října 2012 v 9:50 | Ronnie |  Reviews
Originální název: The Lantern
Autor: Deborah Lawrenson
Nakladatelství: Fortuna Libri, 2012
Vydání: Hardback, 392 stran
První věta: Některé vůně zajiskří a rychle vyšumí jako třeba kůra z citrusových plodů nebo dotek máty.

Anotace: Moderní gotický román o lásce, tajemství a vraždě je svěžím počteníčkem, které vás přenese do malebné Provence. Hlavní hrdinka Eve potkává šarmantního, ale uzavřeného Doma ve Švýcarsku. Je to jako zásah blesku - chtějí být spolu, a tak se společně vydávají na jih Francie, do opuštěného domu obklopeného voňavými poli levandule. Oboustranné okouzlení umocňuje odloučená poloha domu a překrásná tajuplná lucerna, která ho osvětluje... Pod vlivem nádherné provensálské krajiny, opojné vůně léta se Eve cítí tak jako nikdy předtím. S přicházejícím podzimem se ochlazují dny i Domova láska... Co přinese zima?

Eve s Domem se seznámí naprosto nečekaně a aniž by jeden z nich nějak pomýšlel na vážný vztah, jsou sebou navzájem tolik uchváceni, že se po pár příjemných schůzkách rozhodnout jít dál životem společně, bok po boku. Domovým snem je život v Provenci a přesně zde se také zamilovaný pár usadí, nastěhují se do krásného starého domu, který kdysi sloužil coby statek - Les Genévries - takové jméno nese jejich nový příbytek, kde si konečně mohou uživat své zamilovanosti. Jejich zdánlivě nekonečné štěstí však netrvá věčně a tak i přes neskonalou krásu okolí a příjemné prostředí, si Eve začne připadat divně a trochu opuštěně, k čemuž také výrazně přispívá Domova uzavřenost a mlčenlivost, která se výrazně projevuje vždy, když pande zmínka o jeho minulosti... Vztah Eve a Doma je tak jako na houpačce a Eve má navíc pocit, že v domě starší, což však ještě není to nejhorší...

Velkou zajímavostí na knize je to, že se odehrává ve dvou dějových liniích, které se zde pravidelně střídají. První z nich, která je vyprávěna z pohledu Eve, tedy popisuje její život s Domem, do toho všeho se tu pak přimíchají životní osudy ženy jménem Benédicte, která na statku žila v minulosti. Čtenář má tak výbornou možnost se do celkového děje ještě více ponořit a knihu si maximálně užít a vychutnat. A jak to tak bývá, je jasné, že obě tyto linie, ve kterých se příběh odehrává, spolu navzájem souvisí, což vede k jejich vzájemnému propojení na konci příběhu. Mě, musím říct, byl příběh z minulosti, tedy osudy Benédicte, daleko milejší a sympatičtější a celkově jsem raději četla části o této ženě, dvě ústřední postavy ze současného období se mi příliš nepozdávaly.

Kniha, jak už samotná anotace napovídá, je velmi romantická a celkové opravdu hodně citově naladěná, jelikož jedním z ústředních motivů je milostný vztah mezi hlavními hrdiny, pak se zde také poměrně často objevují popisy nejrůznějších vůní a barev, což podle mě krásně dotváří atmosféru knihy, i když se mi zdálo, že tam toho občas bylo až moc

Vztah mezi Domem a Eve, jak už bylo zmíněno je jedním z hlavních témat knihy, kterému je možná zbytečně věnována až přílišná pozornost, jelikož to potom znatelně ubírá prostor pro další, mnohdy zajímavější dění v knize. Já osobně bych tedy v tomto případě byla pro méně romantiky a více nějaké akce, či celkově jiného pojetí samotného děje, ale chápu, proč se autorka rozhodla vytvořit své dílo právě tak, jak je, i když mě jeho pojetí zase tolik nepotěšilo.

Celkově se mi kniha poměrně líbila, i když byla místy docela zdlouhavá a tak trochu nudná, ale zase se zde objevují i pasáže, které mě velice bavily a líbily se mi, takže jsem z ,,Lucerny" docela na rozpacích a tak nějak úplně nevím, co bych si o ní měla vlastně myslet. Na první pohled je to opravdu krásná kniha, obálka je jednoduše moc povedená a i vlastním obsahem je mi celkově sympatická, určitě musím ocenit nápad ten je výborný, ale konečné pojetí a zpracování, na mě nezapůsobilo tolik, jak jsem doufala, proto knize dávám 3 hvězdičky.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství FORTUNA LIBRI.