Recenze: Eragon

20. srpna 2012 v 9:57 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Eragon
Autor: Christopher Paolini
Série: Odkaz Dračích jezdců
Vydání: Hardback, 488 stran
První věta: Vítr skučel nocí a přinášel s sebou vůni, která změní svět.

Anotace: Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou... První díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců.

Pro Eragona byl tento den stejný jako každý jiný, ničím výjimečný, tak se to mohlo zdát na začátku každému. Pak se ale stalo něco naprosto nečekaného. Při své lovecké výpravě v Dračích horách najde Eragon podivný kámen, který se na místě kousek od něj objevil naprosto z ničeho nic. Nejdřív má Eragon z této podivné věci trochu obavy, nakonec se však svůj objev rozhodne vzít s sebou s myšlenkami na prodej, aby si jeho rodina v těžkém období trochu přilepšila. Když se však různým lidem zmíní o tom, že předmět pochází z obávaných Dračích hor, nikdo s ním nechce mít nic společného. Eragon je tak donucen si jej nechat, chlapec však netuší, že věc, která mu nyní leží doma na poličce není zdaleka nějaký kámen. Je to dračí vejce. To zjístí v okamžiku, kdy se nečekaně vyklube dračí mládě... Tím pro Eragona i jeho novou společnici začíná sled událostí, se kterými se budou muset vypořádat...

Zemi tvrdou rukou vládne krutý Galbatorix, který má mimo jiné na svědomí také zánik odvážných Dračích jezdců... S Eragonovým objevem však přichází možnost, že by se tyto podmínky v Alagaesii mohly změnit. Po bolestné události, která se přihodila v chlapcově rodině, se Eragon rozhodne pomstít a společně s místním vypravěčem Bromem a samozřejmě se svým drakem, se vydává na neznámou cestu na jehož konci může čekat cokoliv.

Eragonův příběh je bezpochyby velice poutavý, proto se u této poměrně obsáhlé knihy rozhodně nudit nebudete. V tomto Světě, kam mladý autor zasadil svůj výjimečný příběh, se to jen a jen hemží růžnými nadpřirozenými bytostmi, od začátku je jasné, že půjde především o draky, ale čtenář tady najde i mnohé další...

Co musím na knize neustále obdivovat je jakási propracovanost prostředí, přeci jen autorovi bylo v době, kdy napsal tuto knihu a především, kdy vymyslel a stvočit celý Svět, teprve patnáct let, takže je opravdu neuvěřitelné, jak skvěle se mu to povedlo. To skrátka nejde přejít jen tak bez povšimnutí, protože k tomu, aby člověk dokázala vytvořit něco takového, je rozhodně potřeba obrovská představivost, která mě osobně někdy docela chybí, možná i proto to na mě tolik zapůsobilo. Autor svůj příběh prostě napsal skvěle. Příběh je nejen originální, ale i velice čtivý a zajímavý, člověk při čtení skrátka a dobře pořád chce vědět, jak to bude dál... a i když, jak už jsem zmínila, Eragon není co se do počtu stran týká zrovná slabá knížka, rozhodně se tam nic zbytečně nevleče a pasáže u kterých by čtenář nudou málem usínal se tady alespoň pro mě nenašly.

O Eragonovi, se nedá říct, že by to byla nějaká odpočinková četba, spíš naopak, čtenář musí při čtení docela přemýšlet, jak že to tedy všechno chodí a taky pokud si chce alespoň částečně představit rozsáhlý Svět Christophera Paoliniho, asi si příliš neodpočine, ale pro tento účel jsou tady přece jiné knihy, Eragona je třeba si vychutnat se vším všudy a k tomu patří i nějaká ta malinká oběť, za kterou to rozhodně stojí...

Rozhodně se musím pozatsavit nad úžasným grafickým zpracováním samotné knihy. Pod krásným obalem se pravda, skrývá perfektní příběh, ale to jak je kniha upravená je rozhodně také bod navíc. V knize můžete ihned po otevření najít nádhernou mapu, která robrazuje Alagaesii, takže máte v případě potřeby, perfektní přehled o tom, kde se zrovna nacházíte, kudy příběh plyne, takže to se opravdu hodí, navíc mapa je nádherná. Pak oceňuju také obsah, se kterým se příliš často nesetkávám, ale tady je a jsem za to ráda, protože to podle mě hezky přispívá k přehlednosti knihy.

Eragon, šestnáctiletý chlapec, je jak už samotný název knihy napovídá, hlavvní postavou příběhu. Nemá to v životě lehké, jeho rodina je chudá a on se snaží, jak to jen jde, aby ji pomohl uživit. Proto se také vydá v osudnýdný den do Dračích hor, kde s započne jeho neobvyklé dobrodružství. Charakterově si nejsem jistá, jestli mi Egaron tak docela sedl, jestli se mi líbil, ale postupem času jsem si na něj zvykla a jsem zvědavá, jak vše okolo něj bude pokračovat.

Knihu může rozhodně jedině doporučit, jak dětem, tak i dospělým, protože je zde všechno vymyšlené a zpracované, tak aby to mladší čtenáři pochopili a zároveň, tak aby se dospělý případně nenudili. Takže myslím, že by se kniha určitě mohla líbit širšímu okruhu čtenářů.

Podle knižní předlohy byl také natočen stejnojmenný film, na který jsou sice takové smíšené, spíš negativní ohlasy a i když jsem film neviděla, myslím, že by nemuselo být špatné zkusit osobně porovnat, jak se povedlo přenesení příběhu na filmová plátna. Já se rozhodně chystám, tak snad se k tomu brzy dostanu.

Kniha mě zaujala, moc se mi líbila, bylo to zase něco docela jiného, než na co jsem obvykle zvyklá, ale pro mě to bylo velice příjemná změna. Příběh je výborný, zajímavý, dobrodružný a celkově velmi poutavý, takže nemůžu jinak než dát 5 hvězdiček, i když je tady docela dost most možná pravděpodobnost, že další díly budou ještě lepší, jsem ochotna to riskovat a dát nejlepší hodnocení.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství FRAGMENT.