24. července 2012 v 14:25 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Under the never sky
Autor: Veronica Rossi
Série: Nebe
Nakladatelství: Knižní Klub, 2012
Vydání: Hardback, 328 stran
První věta: Světu za zdmi Lusku říkali ,,Obchod se smrtí".

Anotace: První díl futuristické postapokalyptické trilogie na pomezí fantasy, romance a dobrodružného příběhu. Hlavní hrdinové, Aria a Perry, pocházejí ze dvou radikálně odlišných společenských vrstev a vlastně by se neměli nikdy setkat, natož navázat vztah. Aria patří mezi obyvatele uzavřeného, vysoce technicky rozvinutého a izolovaného města, Perry zase do nebezpečného přírodního světa. Když Ariu vykáží z města za zločin, který nespáchala, domnívá se, že ji čeká okamžitá smrt - ve volné přírodě nemá šanci přežít. "Divoch" Perry je pro ni jedinou šancí, jak se zachránit. Zakázaná láska a rozpolcená civilizace vzbuzuje mnoho filozofických, morálních a etických dilemat zrcadlících se v neobyčejném vztahu dvou hlavních hrdinů

Árie doposud za celý svůj život nikdy nepoznala nic jiného než bezpečí a pohodlí ,,Lusku" - místa s vysoce vyspělými technickými možnostmi - a jeho vyrtuálních říší, do kterých se dá dostat za pomoci přístroje zvaného Moudrooko a kde vám prakticky nehrozí žádné újmy, je tu možné vše, na co si jen vzpomenete, ale zranit se nemůžete. Lákavá představa? Možná?... Árie však na zábavu nemá ani pomyšlení, snaží se najít svou matku, která pracuje jako genetička a proto je ochotna souhlasit téměř s čímkoliv, aby se s ní dokázala po několika nezdarech konečně spojit. Tak se Árie připlete do nečeho, co se snad raději nemělo nikdy stát... Společně s partou několika dalších obyvatel jejich Lusku se Árie vloupe do jednoho z virtuálně vytvořených míst a zde se odehraje strašná nehoda, která má pro všechny nedozírné následky... Pro Árii zničenou smrtí své nejlepší přítelkyně, to znamená vyhoštění z domova...

Árie ocitá ve venkovním Světě, v tom skutečném, o kterém však neví vůbec nic, jen to, že je opravdu nebezpečný. A je to tak. Již celá léta zde zuří éterové bouře, které mají nasvědomí nespočet lidských životů... Árie se však nevzdává, ví, že musí bojivat, musí najít matku a očistit své jméno, proto se vydává na náročnou cestu, plnou nebezpečí.

Tak se Árie setkává s Perrym, divocehm, jedním z mnoha lidí, kteří žijí tady venku a neustále se tak vystavují na milost i nemilost přírody. Outsider, jak lidi jako je on, nazývá společnost, do kterém Árie až do nedávna patřila, se snaží najít svého uneseného synovce a v tom by mohla být Osadnice, jako je Árie nápomocná a užitečná. Árie je si zase vědoma, že bez jeho pomoci tady venku dlouho nepřežije a nikdy tak nedosáhne svého cíle. Oba mladí lide se tak vydávají na cestu na jejímž konci může čekat cokoliv, i to, co by nikdy nikdo neočekával...

Úplně první věc, která mě před koupí knížky trochu zarazila, byla její obálka. Ta je sice opravdu krásná, to ano, i mě se velice líbila, když jsem se na knížku dívala přes internet a vlastně právě obálka byla ta věc, která mě nejvíc upoutala. Ale ve skutečnosti, když jsem spatřila přebal v knihkupectví, musím říct, že jsem se trchu lekla. Přímo přede mnou stála police a na ní byla vyskládaná velká hromada knih, které se leskly snad na míle daleko... kdo už knižku na vlastní oči viděl, ví jistě přesně, co mám na mysli... ale to mě rozhodně neodrazilo, abych si knihu pořídila, protože jsem se na ni velice těšila, moc mě zaujala, anotací, která zní opravdu lákavě a halvně taky tím, že je to další dystopie, od které jsem dle jiných názorů, čekala, že bude povedená.

A ona skutečně byla, dokonce víc než povedená. Všechno, co se v knize odehrálo a hlavně jak to autroka vylíčila a pro čtenáře připravila, mě dostalo. Hned na začátku nás vrhla do Světa, o kterém nikdo nemá ani páru a tak o napínavé, dokonce šokující momenty plné akce rozhodně není nouze ani v nejmenším. Musím uznat, že se věci někdy děly tak rychle, že byla trochu zmatená, ale zase měl děj spád, rychle plynul a autorka dle mého názoru zdárně vysvětlila všechny nesrovnalosti, které by snad mohly nastat.

Jak už jsem zmínila, Pod nekonečnou oblohou, je další dystopickou knihou, se kterými jako by se v poslední době snad roztrhl pytel. Některé jsou napsané opravdu dobře a zdárně, jiné zase méně. Pod nekonečnou oblohou se rozhodně řadí do té první skupiny, tedy mezi ty lepší, dokonce bych řekla, že mezi ty nejlepší dystopie, jaké se alespoň mě doposud dostaly do rukou. Svět je tady vytvořen a popsát opravdu výborně, čtenář si tak může jednodušeji vše představit a zhodnotit, jak tam věci chodí. To rozhodně velice oceňuji, protože tak vše nabylo daleko větší reálnosti.

Kniha je psána z pohledů obou hlavních postav, tedy jak Árie, tak i Perryho. Na začátku každé kapitoly, se tak vždy objeví jméno, která nám oznamuje, z pohledu jaké postavy je příběh zrovna vyprávěn. S něčím takovým jsem se ještě příliš nesetkala, takže to pro mě byla docela novinka a i když mi chvilku trvalu, než jsem si na tento autročin styl psaní zvykla, vůbec mi to nevadilo. Pokud bych se měla ještě pozastavit nad samotnými postavami, tedy alespoň těmi hlavními, musím říct, že oba se pro mě stali velice oblíbenými postavami. Árie je milá, sympatická holka, která sice občas moc neví, co se životem, ale to k jejímu věku určitě patří a i když jsem s ní ve všem úplně nesouhlasila, mám ji ráda... no a Perry? Ten se ze začátku projevoval jako totální ..., ale když se nad jeho chováním zamyslím, dává smysl, je prostě takový a má k tomu své důvody, takže i když jsem měla někdy, obvzlášť na začátku, chuť mu dát pěstí, nakonec je z něj pro mě jeden z nejlepších knižních hrdinů... Takže této dvojici rozhodně moc fandím.

Absolutně nemůžu jinak, než tuto knihu doporučit a to všem. Pokdu máte rádi dystopie, rozhodně dejte knize šanci, určitě se Vám bude líbit, je prostě skvělá. Já osobně se už teď nemůžu dočkat pokračování. Takže knize nemůžu dát jinak, než 5 zasloužených hvězdiček.