12. dubna 2012 v 18:44 | Ronnie |  Reviews
Série: Hunger Games
Díl: třetí
Nakladatelství: Fragment, 2011
Vydání: Paperback, 342 stran
První věta: Dívám se na svoje boty.

Anotace: Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být.

Proti všem očekáváním přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo postání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo…

Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...

Nacházíme se ve třináctém kraji, kde se opět setkáváme s Katniss Everdeenovou, která již několikrát dokázala uniknout smrti. Už to ale není ta stejná Katniss, jakou známe, její život je silně ovlivněn tím, co se jí za poslední roky, přesněji od chvíle, kdy byla její sestra Prim vybrána jako splátce do Hladových her, přihodilo. Spousta z toho, co jí bylo drahé jí zmizelo před očima a v naději v lepší zítřky Katniss pomalu ani nedoufá. Peeta je pryč, zajat v Kapitolu v rukách prezidenta Snowa. Dvanáctý kraj, její domov, byl zničen. Požár, který ho zachvátil připravil o život většinu jeho obyvatel. Ti, kteří přežili, uprchli právě do třináctého kraje, který byl sice již před lety srovnán se zemí, co ale nikdo netušil, nadále existuje a rozvíjí se v podzemí.

Činy Kastniss podnítily vzpouru a ona sama se má stát oficiální vzorem a tváří povstání. Reprodrozdem. Panem se ocitá ve válce. Kapitol bombarduje jednotlivé kraje a snaží se stabilizovat situaci a opět plně převzít vládu nad zemí, kterou se šíří tísice rebelů. Mezi nimi také Katniss Everdeenová, dívka v plamenech, která má jediný cíl, jež se společně se svými přáteli a několika povstalci chystá v Kapitolu uskutečnit... A její cíl? Prezident Snow!

Je až téměř neuvěřitelné, že vůbec existuje nějaká kniha, která by člověka dokázala tak emotivně vyždímat, jako je tomu v případě celé série Hunger Games.
Příběh dívky, která se dokázala obětovat a vsadit svůj život pro ty, na kterých jí nejvíce záleží, obletěl a uchvátil miliony lidí. Není se čemu divit. Dokonale promyšlený a propracovaný děj dokáže geniálním způsobem ovlivnit lidské vnímání. Plhtí vás a už nepustí a i po dočtení poslední stránky, budete chtít pokračování, i když dobřě víte, že žádné už není.

Celá série je neuvěřitelně čtivá a poutavá a ohromně ztrhující, nikdy nemůžte vědět, co se odehraje v následujících chvílích a u tohoto dílu to platí dvojnásob. Autorka dokázala do svého příběhu zasadit množství napínavých monentů. Střídá se zde jedna akce za druhou. Kniha četnáře nenechá vydechnout, donutí vás otáčet jednu stranu za druhou s obrovským očekáváním, co se stane dál?!

Musím pořád obdivovat Katniss pro její neuvěřitelnou odvahu, vnitřní sílu a odhodlání, které se projevuje i v okamžicích, kdy na tom osudem nalomená dívka není vůbec dobře nejen fyzicky, ale hlavně psychicky. Podařilo se mi do Katniss vcítit a prožívala jsem společně s ní všechny srdcervoucí zvraty, ale i kapičky štěstí a naděje. Katniss na vlastní kůži hned několikrát pocítila ohromnou krutost, jakou Svět dokáže udělit. Její život se úplně zhroutil a jí nezbylo téměř nic. Dokázala ale bojovat, za což nejspíš může vděčit i své velké tvrdohlavosti, která mi ale někdy přišla tak trochu otravná.

Další věc, která mě hodně ohromila, byla Peetova ,,proměna". Z milého kluka, který Katniss bezmezně miluje, nezbylo už téměř nic. Je teď pouhou zbraní. Zbraní, kterou se prezident Snow chystá použít proti Katniss. Kapitol přece nesmí přijít o svou nadvládu nad zemí a jedinou viditelnou možností, jak toho dosahnout? Přinutit reprodrozda, aby přestal zpívat! K tomu má posloužit právě Peeta.

Aby toho, ale nebylo málo, v okamžiku kdy si myslíte, že už vás snad nic nemůže překvapit zjístíte, jak velký omyl to byl.
Obětí na životech je zde obrovské množství. Jedná bolestivější než druhá. V takových chvílích si říkáte, že to snad nemůže být pravda! Jak mohla Suzanne udělat něco takového? Proč? Když se nad tím člověk zamyslí, je to kruté, ale na druhou stranu to knize dodává hodně na realističnosti. Nemůže přežít každý, tak to v životě a především ve válce chodí. Lidé se u této knihy několikrát pozastaví nad otázkami života, možná bude mít někdo pocit, že mu kniha nějakým způdobem otevřela oči....

Za mě je tedy celá série Hunger Games prostě dokonalá, dokonce i styl jakým je kniha napsaná, tedy ich formou mi k těmto knihám dokonalé sedí a i když tuto fomu příliš nemusím, tady sedí perfektně. Čtenář se dokáže dobře ,,přenést" do vyprávěného příběhu a tak ho může i víc prožívat. Takže dobře zvolený tah.

V knize mi rozhodně nic nechybělo. Byla čtivá, napínavá, dojemná, místy i romantická. Každou chvíli mi naháněla slzy do očí a na konci už slzy tekly proudem.

Dokonalá kniha, vlastně celá série. První díl mě tolik neuchvátil a teď sama sobě nerozumím. Co víc by si člověk od knihy přál? Není téměř nic co bych ji mohla vytknout, proto dávám plně zasloužených 5 hvězdiček s ohromnou radostí.

Moc děkuji nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku.