Recenze: Vražedná pomsta

19. března 2012 v 17:22 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Catching Fire
Autor: Suzanne Collins
Série: Hunger Games
Vydání: Paperback, 335 stran
První věta: Dál svírám v dlaních polní láhev, ačkoliv všechno teplo z čaje už vyprchalo do mrazivého vzduchu.

Anotace: Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje! Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?
OBSAHUJE SPOILERY K PŘEDCHOZÍMU DÍLU A K DÍLU DRUHÉMU (VÝZNAMĚJSÍ SPOILERY Z DRUHÉHO DÍLU, JSOU OZNAČENY!)

Katniss Everdeenová a Peeta Mellark, dva splátci z Dvanáctého kraje, kterým se jako úplně prvním v celé historii podařilo vyhrát ,,Hladové hry" společně. To bylo zapříčiněno vlnou velkého vzdoru především ze strany Katniss, která se rozhodla, že nebude jenom pouhou loutkou v těchto krvelačných hrách, jež jsou pravidelně pořádány a vysílány po území Panemu.

Hladové hry mají tedy dva vítěze, což bylo až do této doby něčím naprosto neslýchaným a nikoho snad ani nenapadlo, že by to bylo možné. Odvážná Katniss to však dokázala. Zvládla vyjít z arény živá, ne však jako ten poslední, kdo v krutých podmínkách, jaké každoročně tvůrci her pro splátce připravují, přežil. Při životě udřela nejen sebe, ale i Peetu, jsou zde tedy dva vítězové, to se, ale významným lidem z Kapitolu vůbec nelíbí, proto Katniss s Peetou očekávají pomstu která jistě musí přijít. Katniss proto může zapomenout na to, že by jako vítězka Hladových her mohla žít v klidu...

Po nějakou dobu se zdá, že se snad ani k ničemu neschyluje, Katniss s Peetou, byli korunováni jako právoplatní výherci her a teď je čeká společné ,,Turné Vítězů", které musí absolbovat po celém Panemu a kde jsou i nadále nuceni vystupovat, jako zamilovaný pár, aby Katniss přesvědčila prezidenta Snowa, že to, co udělala v aréně, byl čin z lásky, ne výsměch proti Kapitolu. Vše se zdá být poměřně normální, to však Katniss na klidu rozhodně nepřidává, ona ví, že to tak není a že se něco musí začít dít... SPOILER! Nastávají těžké časy, do jejich kraje přijíždí noví mírotvroci a život zde se značně komplikuje. Jak však Katniss zjišťuje, je tady ještě něco jiného, daleko znepokojivějšího, v některých jiných krajích se začíná formovat povstání, jejimž ,,vzorem" se stává právě Katniss a její předešlé činy... KONEC SPOILERU!

SPOILER!
Čtvrtohry jsou ,,zvláštní" obdobou Hladových her, jež se odehrávají každého čtvrt století, tedy každých 25 let. Právě letos přichází na řadu 75. ročník Hladových her, přesně třetí Čtvrtohry. Ty jsou vždy trochu odlišné a něčím zvláštní oproti klasickým ročníkům Hladových her. V předchozích Čtvrtohrách to byl třeba dvojnásobný počet splátců z každého kraje, jež museli nastoupit do arény. V okamžiku, kdy prezident Snow vyhlašuje Čtvrtohry, tedy každý očekává něco speciálního, jak už je to typické. To, co se však stane, nečeká nikdo... Letošním údělem slavnostních Čtvrtoher, bude vybrat splátce z žijících řad vítězů... Právě pro Katniss to tedy znamená, že se bude muset vrátit do arény a tentokrát už rozhodně nepočítá s tím, že by se z ní opět mohla vrátit živá, to taky nebude jejím cílem...
KONEC SPOILERU!

Autorka knihy, Suzanne Collinsová, odvedla rozhodně skělou práci ostatně jako i u předchozího dílu. Jedná se o vynikající dílo z opravdu perfekně promyšleným a neuvěřitelně napínavým dějem, což čtenáři jistě ocení, jelikož je kniha nutí číst stále dál a dál a nejde ji jen tak jednoduše odložit stranou, takže kniha plní svůj účel dokonale.

Čtení ,,Vražedné pomsty" mě ohromně bavilo, až mě to udivuje, protože ačkoliv se mi první díl opravdu hodně líbil, nepohltil mě zase tolik, jako mnohé jiné čtenáře, což mě po dočtení trochu mrzelo, u tohoto dílu už bylo, ale vše naprosto jinak. Kniha mě uchvátila, nutila mě otáčet jednu stránku za druhou, dokud jsem nebyla na konci.

Emoce, které čtenář při čtení pociťuje jsou všemožné. Strach. Napětí. Nenávist. Lítost. Sympatie. Člověk se vžívá do situace, kterou si musí projít nejen samotní splátci, ale i jejich rodiny. Společně s Katniss opět poznáme krutost Hladových her, které obyvatele Panemu sledují a mnohdy ani pořádně netuší, ani si nedokáží představit, jak se ti, kteří jsou odsouzení na smrt v aréně cítí. V takovém okamžiku člověk, který knihu čte musí cítit obrovskou nespravdlnost, popravdě já vůbec nechápu, jak může být někdo tak krutý a bavit se cizím neštěstím.

Nic z toho, ale rozhodně neubírá na kvalitě knihy, naopak jí to hodně přidává, protože je svým námětem jiná, velice origální narozdíl od ostatních knih a čtenáře zcela vtáhne nejen svým příběhem, ale i stylem, jakým je psaná, což je dost možná zapříčiněno i kvalitním překladem, za který můžeme být vděční panu Zdíku Duškovi, který odvedl opravdu skvělou práci.

Celkově na mě kniha tedy opravdu silně zapůsobila, postavy jsem si oblíbila ještě mnohem víc než dřív a velice je obdivuji. Katniss je neuvěřitelně silná a odvážná a je dojemné sledovat její úmysly v aréně, to jak snaží odčinit ,,chyby", kterých se dopustila. Potom Peeta a jeho nehynoucí láska ke Katniss, to je něco neuvěřitelného, co snad ani skutečně neexistuje a za to si ho nesmírně vážím. Oba dohromady tedy tvoří dvojici, kterou si nejde neoblíbit a které jsem prostě moc fandila, za všech okolností a doufala jsem, že jim konečně bude dopřáno trochu klidu a štěstí. Katniss se ale většinu knihy, cítí být zmatená a pořádně se nevyzná ve svých pocitech, protože kromě Peety je tu ještě Hurikán, který o ní také projevý jiný zájem než by od něj sama čekala... V knize se také objeví i nová postava, která nejspíš zamíchá dějem? Je to Finnick Odair, bývalý výherce Hladových her, splátce ze čtvrtého kraje, který se sice na první pohled zdá být poze krásným, namyšleným frajírkem, ale později se ukáže, že to vůbec není špatný člověk, naopak, že je velmi citlivý a že jeho život také nebyl žádné peříčko...

Po dočtení, jsem si téměř jistá, že i kdybych moc chtěla, jen těžko bych hledala špatná slova pro tuto knihu, takže nezbývá, než dát 5 hvězdiček, což mě ohromně těší, protože mě tento díl neuvěřitelně překvapil a to jsem si moc přála.

Chtěla bych moc poděkovat nakladatelství FRAGMENT, za poskytnutí recenzního výtisku.