16. února 2012 v 21:39 | Ronnie |  Reviews
Originální název: Graceling
Autor: Kristin Cashore
Série: Sedm království
Nakladatelství: Ediposs, 2009
Vydání: Hardback, 388stran
První věta: Tady v žalářích vládla naprostá tma, ale Katsa mě mapu vepsanou v hlavě.

Anotace: V Katsině světě to lidé narození s mimořádným nadáním - Výjimeční - nemají jednoduché. Všichni se jich bojí, pohrdají jimi, nebo je využívají. Katsa ale nese břemeno, které sama nenávidí: je Výjimečná v zabíjení. Slouží strýci Randovi, králi Mezizemě, a má za něj dělat špinavou práci - trestat a mučit každého, kdo se mu znelíbí. Při setkání s princem Po, Výjimečným bojovníkem, Katsa ještě netuší, jak moc se jí změní život. Nikdy by nečekala, že se stane Poovou přítelkyní. Nikdy by nečekala, že zjistí novou věc o svém nadání - a že odhalí hrůzné tajemství… tajemství, které by pouhými slovy dokázalo zničit všech sedm království.

Katsa je Výjimečná, což není v jejím světě nic zas tolik neobvyklého. Jako ostatní z řad Výjimečných je i ona obdařena darem, je-li možné, to takto vůbec nazvat, Katsa totiž svou Výjimečnost z duše nesnáší, nejen, že je právě proto nucena dělat špinavou práci pro svého strýce Randu, krále Mezizemě, která čítá mimo jiné mrzačení osob, které nejsou králi po vůli, ale hlavně a to je pro ni nejhorší, všichni se jí vyhýbají, protože to je právě ona, ten králův zabiják, kterého se všichni bojí, všechny oči se od těch jejích, zvláštních, odvracejí, nikdo se na ni nechce dívat, nikdo nechce být v její blízkosti.

Jednoho dne, Katsa a její přátelé z Rady, což je jakási organizace, která pomáhá lidem, zachrání starého muže, který je vězněn v žaláři jednoho z králů sedmi království. Právě při plnění tohoto úkolu se Katsa setkává s lienidským princem Zelenavým, zvaným Po, Výjimečným v boji. Po nějaké době se z nich stanou přátelé, což není pro Katsu příliš typické, ale je za to ráda a o to horší pro ní po té bude zjištění, že Po není takový, jaký se na první pohled zdá být... To pro ni v ten moment bude sice nejbolestivější, ale ani zdaleka ne nejhorší věcí se kterou se bude muset vypořádat, jsou tady totiž další problémy, kterým bude muset Katsa čelit a taky spousta záležitostí, které jsou potřeba vyřešit...

Výjimeční lidé, všichni stejní a zároveň úplně jiní. Stejní ve své odlišnosti oproti ostatním a každý jiný sným nadáním.

Hlavním poznávacím znakem všech výjimečných je různosbarevnosti jejich očí. Jedno oko takové, druhé onaké. A věřte tomu, že do takovýchto očí se nikdo moc dívat nechce, i když jsou třeba nádherné. Stejně jako ostatní výjimeční, je na tom i hlavní hrdinka Katsa, do jejíchž očí, jednoho zeleného, druhého modrého, se ale lidem dívá ještě o to hůř hlavně proto, že při pomyšlení na její nadání by všichni nejraději utekli na míle a míle naleko, jen aby jí nemuseli být nablízku a nehrozilo tak, že by jim mohla nějak ublížit, co víc, dokonce je zabít. V tom totiž spočívá její nadání. Je výjimečná v zabíjení, což z ní dělá králova dvorního zabijáka. Dívku zabijáka.

Narozdíl od ní, jsou ale mezi Výjimečnými i takoví, kteří měli, dá se říct štěstí v neštěstí, byli totiž obdařeni, pro ostatní lidi, neškodným darem. A tak, i když je ostatní nemjí třeba příliš v láce, je jasné, že každý bude čas trávit raději s někým, kdo vyniká v plavání nebo je Výjimečným kuchařem, než s dívkou, která by jim mohla na počkání zlámat všechny kosti v těle.

Než jsem tuhle knihu začala číst, vlastně jsem docela přemýšlela, co že to na ní je tak skvělého. Lépe řečeno, jsem od toho nic moc extra neočekávala. Před přečetním mi kniha ležela víc jak půl roku doma a já se na ní úpřímně ani nechystala, aspoň ne v dohledné době, ale potom, co jsem všude četla jenom samé pochavlné recenze, jsem se odhodlala a pustila se do čtení. A musím uznat, že jsem se spletla, tahle kniha je opravdu moc dobrá a po přečtení už se tedy vůbec nedivím všem těm nadšeným názorům ostatních čtenářů.

Celý příběh velice příjemně plyne a postupně poodhaluje víc a víc zajímavých informací a i když to se to ze začátku trochu táhlo, v okamžiku kdy se přehoupnete z první části a dostanete se do té druhé, všechno se rozjedete, tak jak má. V momentě, kdy se Katsa vydá na cestu společně s Poem, už je to opravdu jenom lepší a lepší. Sice se ještě sem tam objeví pár méně záživných části, ale rozhodně stojí za to ve čtení pokračovat až do konce. Moc se mi líbilo sledovat, jak se postupně jejeich vztah vyvýjí, prožívat s nimi dobrodružství, která zažívají a kousek po kousku luštit jednotlivé záhady.

Kristin ve své knize vytvořila opravdu zajímavý svět a nápad s Výjimečnými je vážně pozoruhodný. Takže já se rozhodně moc těším na pokračování, které prozatím vyšlo jen na Slovensku, takže doufám, že i u nás se umoudří a knihu také vydají, no pokud ne, budu to muset vyřešit jinak a to buď koupí slovenského překladu, nebo originálu, ale to myslím moc nehrozí... tak ještě uvidím.

Musím říct, že i když jsem o tom poněkud pochybovala, kniha mě nakonec zcela pohltila. Navíc ten Po. Co říct?...Takže jsem teď vážně nadšená. Ale přece jen se tam pro mě našly nějaké ty nesrovnalosti, proto dávám prozatím 4 hvězdičky, které si kniha plně zaslouží a třeba to příště bude už na plný počet. Každopádně dál netrpělivě očekávám další díla z pera této autorky.