Recenze: Morová Rána

7. února 2012 v 20:13 | Ronnie |  Reviews

Originální název: Trollbunden/Spellbound
Autor: Margit Sandemo
Série: Sága prokletých
Nakladatelství: Fragment, 2008
Vydání: Paperback, 320stran

Anotace: Světově proslulá sága Prokletých! Příběh plný tajemství, napětí a lásky. Silje je mladá dívka, která při morové epidemii přijde o všechny své blízké i domov. Je ponechána svému osudu. Když už se všechno zdá být beznadějné, život jí zcela změní náhodné setkání s tajemným cizincem... V té době ještě netuší, že se zanedlouho ocitne v blízkosti strašidelných hor a pozná pravdu o záhadných obyvatelích a jejich prokletí. Nechte se pohltit silným příběhem, který oběhl celý svět.

Velice zajímavý a nevšední příběh odehrávající se v Norsku v 16.stol. Hlavní hrdinka, 16-ti letá Sijle zůstává zcela opuštěná poté, co celá její rodina zemřela na mor, zákeřnou nemoc, která má na svědomí obrovské množství životů.
V této obtížné životní situaci se musí Silje, odkázána pouze sama na sebe, vyrovnat s krutostí osudu, který ji stihnul. Poté, co byla po smrti své rodiny vyhnána z domu, kde žila, který patřil pod panství, kde její otec pracoval jako kovář, Sijle tráví život touláním se z místa na místo a přežívá pouze na zbytcích, které jí čas od času někdo hodí.
Jedné chladné noci, kdy se Silje, jako mnoho dní a nocí předtím snaží zahřát, míří k ohni v podobě popravčí hranice, kde pálí těla zemřelých. Cestou za kýženým teplem nalezne Silje malé děvčátko plačící u těla své mrtvé matky a přestože má velké problémy s tím, aby sama zůstala na živu, děvčátka je jí líto, proto ho vezme sebou. V tu samou noc, hluboko v lese nachází Silje novorozeně, které tam před chvílí odložila jeho nešťastná a ztrápená matka. Najednou se tedy sotva šetnáctilétá dívka musí postarat nejen o sebe, ale také o dvě malé děti.

Později té noci se Silje za zvláštních okolností setkává s tajemným mužem, který ji požádá o pomoc, když dívka splní cizincovy prosby, on jí na oplátku sežene bydlení, kde by mohla i s dětmi zůstat. A tak se Silje ocitá na statku mistra Benedikta, mistního malíře kostelů, kde konečně nalézá alespoň trocho odpočinku. Když se později v novém obydlí vyptává na muže, kterého tehdy v noci potkala, nikdo jí na její otázky neodpoví...všichni tvrdí pouze, že muže o kterém Silje mluví, neznají, že ho nikdy nevyděli. Ale ona ví, že tak to přece není... Postupem času, kdy už se jí o záhadném muži i zdá, si Silje uvědomí, že je do něj zamilovaná... Po nějakém čase spokojeného života, je Sijle ze statku vyhnána, ptrotože byla vyděna z ,,Prokletým"....

Velice mě bavilo pozorovat, jak lidé v minulosti žili, a jsem opravdu vděčná za tento příběh, už dlouho jsem si chtěla přečíst nějaké historické dílo, ale pořád jsem se nemohla pro nic rozhodnout, ale tento příběh mě upoutal. Autorka knihy Margit Sandemo pochází z Norska a také sem přirozeně zasadila děj svého příběhu. V knize jsou pak popsány některé z tradičních norských zvyklosí a legend, hlavní z nich je zde legenda o Tengelovi Prokletém...

Prokletí jsou podle legend, které se už od nepaměti vyprávějí po území Norska, dábělské bytosti, plody zla s kouzelnou mocí žijící vysoko v horách, které se nacházejí až nebezpečně blízko Siljina nového bydliště. Tato legenda je založena na povídačkách o Tengelovi Prokletém, samotném vůdci Prokletých, který kdysi dávno, vyhnán nářízením krále, utekl do hor. Tengel přísahal, že se pomstí a proto zaprodal svou duši dáblu, a tak se stal vůdcem Prokletých.

Kniha se mi opravdu moc líbila a hlavně mě velice překvapila, protože jsem od ní z počátku moc neočekávala a spíš jsem si myslela, že mě bavit nebude, na první pohled mě tedy vůbec nezaujala, ale už po přečtení prvních stránek mi začalo být jasné, že tohle bude opravdu silný příběh, který mě nakonec hodně oslovil. Jedná se bez pochyby o příběh velké lásky, i když to tak z prvu možná plně nevypadá, a za to jsem opravdu ráda, protože právě pro takové příběhy mám velkou slabost. Kniha se četla neuvěřitelně lehce, bylo to opravdu čtivé a zajímavé, bavilo mě to od začátku až do konce, i když, právě ten konec mě trošinku zklamal, po celou dobu se příběh postupně vyvýjel a plynul, ale na konci se to úplně obrátilo, všechno nabralo až moc rychlý spád, ale jinak jsem z knihy celkově velice nadšená a už se moc těším, až si přeštu další díl.

Knize tedy dávám 4 hvězdičky, tu jednu poslední si nechám ještě do zálohy, protože tam přeci jen podle mě byly jisté rezervy, i když spíše nepatrné a já doufám, že další díl už bude za plný počet.